Opgeblazen buik en een betere darmflora – de meest gestelde vragen tijdens de chat

Een opgeblazen buik – hoe voorkom je dat? Hoeveel probiotica moet ik nemen? En als ik geen brood eet, hoe krijg ik dan genoeg vezels binnen? Lees hier de zeven meest gestelde vragen over onze darmen.

  1. Een opgeblazen buik: wat zegt dat over mijn darmen?
    Een opgeblazen buik geeft aan dat je iets niet goed kunt verteren. De top drie verdachte stoffen zijn koemelkeiwit, koemelksuiker en tarwe. Als je deze voedingsmiddelen een tijdje uit je eetpatroon schrapt, kun je zien of dit jouw spijsvertering verbetert. Je kunt eens uitproberen of lactose-vrije yoghurt en melk wel verdraagt. Tip: als je niet tegen koemelkeiwit kan, verdraag je meestal wel geitenzuivel.
  2. Ik gebruik probiotica, daardoor is mijn buik rustiger geworden en mijn stoelgang verbeterd. Moet ik die probiotica blijven gebruiken? Of kan ik ermee stoppen?
    Dat is goed nieuws! Je kunt probiotica het best geleidelijk afbouwen. Kijk eens even wat het doet, als het om de dag gebruikt. Vervolgens kun je het terugbrengen tot bijvoorbeeld twee keer per week. Het duurt zo’n vier dagen voordat de bacteriën uit je darmen zijn.
  3. Soms kan ik dagen niet naar de wc en dan ineens moet ik meerdere keren per dag. Die onregelmatige stoelgang gaat gepaard met buikpijn en darmkrampen. Ik weet dat regelmatig eten goed is voor je spijsvertering en ik eet ook bewust twee keer per dag fruit en veel volkoren. Wat kan ik nog meer doen om van mijn buikklachten af te komen?
    Volkorenproducten op basis van tarwe kunnen sterk prikkelend zijn voor je darmen. Vervang ze eens door speltbrood en havermout. Verder zou je een deel van de granen kunnen vervangen door gekookte groenten. Neem bijvoorbeeld een groentesoep of salade van beetgare groenten als lunch. Eet fruit bij voorkeur voor de maaltijd of tussendoor.
  4. Mijn darmen spelen vaak op na vet eten (zoals patat of pannenkoeken). Soms is het ook al na een krentenbol mis.
    Als je vaak patat en krentenbollen eet, is het niet gek dat je darmen opspelen. Dit voedsel is vezelarm en rijk aan vet: dat vorm een belasting voor je darmen en je lever. Hierdoor kun je een opgezwollen buik en buikpijn krijgen. Af en toe moet het kunnen, maar breng je darmen eerst tot rust met gezonde voeding die rijk is aan groente (bij voorkeur gekookt of gestoomd).

  5. Ik laat veel (vieze) winden. Komt dat door mijn voeding?
    Over het algemeen ontstaan vieze winden door een slechte vertering van eiwitten. Goed kauwen, rustig eten brengen vaak al verbetering. Verder kun je beter kiezen voor kleine porties eiwit zoals vlees en vis (60 gram) per maaltijd en verdeel de maaltijden goed over de dag. Ook afwisseling is belangrijk. Eet dus niet elke dag dezelfde producten.
  6. Al sinds mijn kindertijd heb ik problemen met mijn darmen. Nu ik sinds een paar weken glutenvrij eet, gaat het perfect! Maar volgens een test van de huisarts heb ik geen coeliakie. Hoe kan het dat ik me beter voel zonder gluten, terwijl ik geen coeliakie heb?
    Aan de hand van het ‘Ig A Antigiadine’ bepaalt de huisarts of je coeliakie hebt. Als je echter een glutenvrij dieet volgt, is dat Ig A Antigliadine na een paar weken niet meer aan te tonen in het bloed. Als dit van toepassing is, is de test van de huisarts niet betrouwbaar en moet je opnieuw circa twee weken gluten eten en je dan opnieuw laten testen.

  7. Helpt dagelijks haver eten mijn darmflora?
    Haver is een prima voedingsbodem voor goede darmbacteriën. Dus ja, de darmflora heeft daar baat bij. Maar alleen haver eten is misschien niet voldoende. Ook het totaal aantal vezels is van belang. Het is daarom goed haver aan te vullen met een flinke portie (beetgare) groenten. Tip: kijk of je de aanbevolen hoeveelheid vezels binnenkrijgt via: www.vezeltest.info