Buikpijn, misselijkheid, diarree, gekke ontlasting, winderigheid en een opgeblazen gevoel. Er heerst veel leed in Nederland als het op de darmen aankomt, zo bleek uit de gezondNU-chat van afgelopen vrijdag. De 12 beste stappen naar gezonde darmen lees je hier.

Ik kan soms dagen niet naar de wc; ik heb veel buikpijn en darmkrampen; na het eten heb ik binnen een halfuur alweer trek maar mijn darmen hebben er last van; lezers van gezondNU stelden tientallen vragen over hun darmen. Diëtist Katinka Huiskamp, natuurgeneeskundig therapeut Florentine van Vollenhoven en Yvette Bruinsma, gezondheidsvoorlichter van de Maag Lever Darm Stichting beantwoorden in hoog tempo bijna 150 vragen. Het resultaat: heel veel kennis, slimme tips en handvatten om darmproblemen aan te pakken. Dit zijn de beste 12 tips voor een betere darmwerking.

Darmen zonder problemen? Start met deze 12 tips:

  1. Drink genoeg. Gezonde darmen hebben vocht nodig om goed te kunnen functioneren. Je kunt je persoonlijke vochtbehoefte berekenen door je lichaamsgewicht te delen door dertig. Dit getal vertegenwoordigt je dagelijkse vochtbehoefte uit drinken maar ook uit je eten (soep, groente en fruit). Is je lichaamsgewicht bijvoorbeeld 90 kilo? 90 gedeeld door 30 is 3. Je hebt dan 3 liter vocht per dag nodig.
  2. Let op je houding als je op de wc zit. Als je moet poepen heb je een bolle rug, bij het plassen een holle rug. Als je een hoge pot hebt, kan het raadzaam zijn om een voetenbank je te gebruiken. Dan kun je je rug makkelijker bol maken.
  3. Eet vezelrijk! Een open deur? Misschien – toch eten de meeste mensen te weinig vezels terwil darmen vezels nodig hebben om eten goed te kunnen verteren. Vezels haal je niet alleen uit brood, maar ook uit peulvruchten, groente en fruit.
  4. Beweging zet je darmen aan het werk. Zet vijf tot tienduizend stappen per dag. Makkelijk te meten met een stappenteller.
  5. Luie darmen kun je aan het werk zetten met een koude douche: door de koude trekt de darm als het ware samen. Deze koude douche kun je inlassen ná je gebruikelijke warme douche.
  6. Een buikmassage stimuleert een gezonde darmwerking: draai honderd rondjes rondom de navel (ga met de wijzers van de klok mee). Maak eerste kleine cirkels en maak die steeds groter, zo stimuleer je de dikke en de dunne darm.
  7. Houd een eetdagboek bij als je klachten hebt. Noteer hierin wat je eet en hoe je reageert. De voedingsmiddelen die steeds voor klachten zorgen, haal je een tijdje uit je eetpatroon om te kijken wat dat voor je stoelgang betekent.
  8. Een koud buikkompres helpt je darmen als je krampen hebt. Een buikkompres maak je zo: vouw een handdoek in vieren, houd deze onder de koude kraan houden en wring het goed uit. Leg één zijde op de buik tot dat deze niet meer koud aanvoelt. Draai de handdoek om en herhaal het. Keer de handdoek binnenstebuiten en herhaal deze procedure nog een keer.
  9. Probiotica zijn een goede hulp voor je darmen. Het is wel belangrijk dat de probiotica afgestemd zijn op je leeftijd en je klacht. Overleg met de apotheker of drogist voor het juiste middel.
  10. Verse, onbewerkte, biologische voedingsmiddelen zijn over het algemeen het best te verteren voor de darmen. Met suiker hebben de darmen meestal meer moeite. Een goede reden om suiker proberen te minderen.
  11. Zorg voor rust en regelmatig in je toiletgang. Neem je tijd en ga zo mogelijk op dezelfde tijd naar het toilet.
  12. Heb je een kind dat moeilijk naar de wc gaat? Beloon hem of haar als ze het goed doet met een sticker, krul of een klein cadeautje.

Deze adviezen zijn gebaseerd op de verschillende antwoorden die de drie deskundigen hebben gegeven. Voor meer informatie over de adviezen van deze deskundigen, verwijzen wij u graag naar de websites: www.mlds.nlwww.darmzinnig.nl of www.fvanvollenhoven.nl.