Rommelende darmen, een opgeblazen buik of winderigheid – soms loopt de spijsvertering niet geheel vlekkeloos en heb je simpelweg te veel lucht in je lijf. En dat heeft alles te maken met hoeveel lucht je hapt en wat je in je mond stopt. De vijf do’s en don’ts voor een platte buik!

Hoewel er zo’n honderd tot tweehonderd milliliter gas in het maag-darmkanaal zit, kunnen slechte eetgewoontes, overgevoeligheid voor voedsel of rommelende darmen een paar milliliters extra gas opwekken. Bolle buik! Wat kun je doen voor een platte buik? Vijf tips.

Geen peulvruchten, wel fruit

De hoeveelheid gas in het maag-darmkanaal heeft alles te maken met wat je in je mond stopt. De bacteriën die een gezonde darmflora in stand houden weten wel raad met peulvruchten en voedsel met zwavelverbindingen – zoals bonen, pinda’s, erwten en gedroogd fruit. Deze producten leveren precies de grondstoffen waar bacteriën op floreren. Gevolg? Zij produceren meer gas, jij krijgt een bolle buik. Spoel je lichaam door met water om het opgeblazen gevoel te verminderen. Eet watermeloen (95% water!), sinaasappel of grapefruit.

Zeg ‘nee’ tegen koolzuurhoudende dranken

Dorstlessers als ijsthee, bier en champagne werken averechts bij een opgeblazen buik. De bubbeltjes in deze dranken gaan mee je darm in. En wat erin gaat, moet er ook weer uit, hetzij van boven of van onderen. Drink in plaats van champagne een wijn zonder bubbels, kraanwater in plaats van koolzuurhoudend water en vervang ijsthee voor zwarte thee.

Lucht happen

Wanneer je buik bol staat van lucht, kan het betekenen dat je simpelweg te veel lucht hapt. Grote ongecontroleerde ademteugen nemen, kletsen tijdens de maaltijd of gulzig zijn kan de hoeveelheid lucht in je lijf vergroten. Wat kun je doen? Probeer alleen te praten wanneer je voedsel hebt doorgeslikt (of praat niet tijdens de maaltijd), eet zonder stress (rustig ademen!) en tafel vooral aandachtig.

Ik lust je rauw

Hoe tegenstrijdig het ook klinkt, wanneer darmen niet gewend zijn aan vezels, kunnen ze overgevoelig op vezels reageren. Gevolg zijn rommelende darmen en bubbels in je buik. Laat je darmen wennen aan vezels, want juist die zorgen voor een gezonde flora. Hoe? Eet groen en rauw: bijvoorbeeld komkommer, asperges en bleekselderij.

Water als heelmeester

Zonder energiewaarde, maar ontzettend belangrijk voor een gezonde spijsvertering: voedingsvezels. Wanneer je meer vezels wil eten als stimulans voor een gezonde darmwerking, is het belangrijk dat je je darmen helpt met een goede vochtafdrijver, zoals water. Voedingsvezels zitten voornamelijk in plantaardige producten – zoals het buitenste vliesje van de graankorrel (zilvervliesrijst), fruit (schil van de appel), groente en peulvruchten.