<-- NIET ACTIEF -->

Winderigheid. Velen van ons praten er liever niet over, maar willen er ook geen last van hebben. Kun jij wel wat tips gebruiken om het aantal windjes en scheten te verminderen? Goed nieuws: onze lezers barsten van de gezonde adviezen. 

Bonenkruid tegen winderigheid

Rinske: ”Als je koolsoorten eet, voeg dan tijdens het bereiden venkelzaad toe. Dat helpt winderigheid tegen te gaan. Maak gerechten met bonen klaar met bonenkruid. Dat is goed voor de spijsvertering.”

Probiotica

Heidi: ”Ik ben expert op dat gebied. Winderigheid is vreselijk ongemakkelijk en not done. Je kunt je verontschuldigen, maar het kwaad is al geschied. Het is net of het je eigen schuld is dat je voeding eet die winderigheid veroorzaakt. Ik heb veel baat bij probiotica. Hierdoor is de geur van je ontlasting al een stuk minder, maar ook je winden zijn bijna geurloos. Laat je dan toch een wind, dan kun je het geluid van je stoel of je schoen als excuus gebruiken.”

Minder vlees, minder winderigheid

Ineke: ”Ik had vroeger ook erg veel last van winderigheid en ben toen veel minder vlees gaan eten. Als ik al vlees eet, dan is het een klein stukje en alleen biologische kip of wild. Dit scheelt echt heel veel. Ik heb er nu bijna geen last meer van, alleen als ik soms te veel linzen of uien heb gegeten.”

Darmonderzoek

Joelca: ”Ik had veel last van winderigheid en via een darmonderzoek bij een orthomoleculair arts kwam ik erachter dat ik een parasiet in mijn darmen had. Misschien helpt een bezoek aan een orthomoleculair arts.”

Extra opletten

Anne: ”Dit is wel vervelend, maar niet onoverkomelijk. Winden laten hoort erbij, wellicht kun je een toilet opzoeken. En let op wat je eet om te ontdekken wat bij jou extra winderigheid kan veroorzaken, denk bijvoorbeeld aan ui, bloemkool, spruiten, enzovoort.”

Venkel tegen winderigheid

Yvonne: ”Probeer na te gaan wat je hebt gegeten en of dit wellicht de oorzaak kan zijn van de klachten. Houd eventueel een eetdagboek bij. Uien, prei, koolsoorten en peulvruchten kunnen een trigger zijn. Vermijd drankjes met koolzuur. Heb je toch last, probeer dan venkelcapsules of venkelthee.”

Eten en drinken

Irma: ”Stop met het eten en drinken van melkproducten en koolzuurhoudende dranken. Kauw je eten goed voordat je het doorslikt. Met name op koolsoorten, eet deze soorten ook niet te veel. Daarnaast helpt het om niet te drinken en te praten tijdens het eten tegen winderigheid.”

Niet rauw

Mariska: ”Let goed op je voeding. Kijk waar je de meeste winden van moet laten en mijd het als je in gezelschap bent. Wellicht eet je veel salades. Als je de groente eerst even roerbakt, ben je liever voor je darmen dan wanneer je het rauw eet. Ieder mens moet minimaal vijftien winden per dag laten, dus het is gewoon gezond!”

Wil je meer tips tegen winderigheid? Je leest het hier.