<-- NIET ACTIEF -->

Terwijl je een gaap probeert te onderdrukken, trek je een blik met doperwten open. De aardappelschijfjes pruttelen in de koekenpan en de schnitzel wordt langzaam goudbruin. Maar ho, wacht eens even. Deze voeding geeft je echt geen energieboost. En die heb je juist nodig als je je minder fit voelt.  Vijf recepten die je wél direct energie geven!

Zalm

Zalm is een zogenaamde ‘vette’ vis en is extra gezond door het soort vet dat erin zit: de omega-3-visvetten DHA en EPA. Deze vetten spelen een rol in de algemene stemming en welzijn. Ook levert vis vitamine D, dat zorgt voor stevige botten en tanden. En het speelt een rol bij het functioneren van de hersenen en het voorkomen van een depressie.

Avocado

Avocado bevat bijvoorbeeld enkelvoudig onverzadigde vetten (de goede vetten dus!), vezels en vitamines. Deze vrucht bevat alle achttien belangrijkste aminozuren!

Spinazie en banaan

Vitaminen, mineralen, antioxidanten en vezels. Spinazie zit boordevol goede stoffen. Net als avocado en banaan overigens. En laten al deze ingrediënten nou in een smoothie zitten. Als dat niet voor een energieboost zorgt!

Bieten

Rode bietjes kleuren niet alleen je plas rood. Nee, ze hebben heel goede eigenschappen. De antioxidanten helpen je energieniveau te verhogen. Ook is deze groente rijk aan nitraat, wat een positief effect zou hebben op het uithoudingsvermogen.

Wortels

Wortels: goed voor je ogen én darmen. Ook bevat deze oranje groente tal van vitaminen: A, C, B1, B3, B5, B6, B12 en E. Nog zo’n gezond ingrediënt in dit gerecht: knoflook. Wist je dat de stof allicine de weerstand vergroot tegen infecties en schimmels? Wortelen bevatten trouwens ook vezels, vitamines en mineralen. Ze zijn daarmee goed voor de huid, ogen, groei en weerstand. De stof bètacaroteen beschermt daarom de huid tegen de schadelijke invloed van uv-straling.

Citroen

Citroen werkt reinigend en desinfecterend dankzij de vitamine C en flavonoïden. Daar worden we blij en energiek.