Vermoeid, somber, weinig concentratie en prikkelbaar. Heb jij last van de winterblues? Niet gek als de dagen korter zijn en je minder daglicht ziet. Gelukkig kun je genoeg doen om uit deze dip te komen. Met dit stappenplan is je winterdip hopelijk snel verleden tijd. 

Als de bomen hun blaadjes verliezen, de dagen korter worden en je minder daglicht ziet, ligt een winterdip op de loer. Uit onze poll bleek zelfs dat meerendeel van de mensen (62 procent) last heeft van een winterdip. Een enkele reis naar een tropisch land met veel zon, is voor veel mensen helaas geen optie. Maar dit kun kun je vandaag nog doen tegen je dip:

Stap 1: Geef toe dat je in een dip zit

Het kost misschien moeite om toe te geven dat je niet lekker in je vel zit. Tegenwoordig wordt er veel druk op ons uitgeoefend, hebben we het idee dat geluk maakbaar is en dat we ons geen dag chagrijnig mogen voelen. Onzin! Het is helemaal niet erg om even in een dipje te zitten. Hier bewust van zijn, is al een grote stap.

Stap 2: Zoek voldoende daglicht op

Daglicht, daglicht en nog eens daglicht. Vooral in de winter is het lastig om aan voldoende daglicht te komen, maar het is wel heel belangrijk. Onvoldoende daglicht is één van de belangrijkste oorzaken van een winterdip. Je biologische klok raakt hierdoor ontregeld, waardoor je lichaam meer en vaak ook overdag het slaaphormoon melatonine aanmaakt. Je hebt hierdoor minder energie en opstaan is een stuk lastiger. Benut dus alle kansen om genoeg buiten te zijn, zoals in de pauze wandelen. Een lichttherapielamp aanschaffen is ook een idee.

Stap 3: Bereid je voor op je nachtrust

Maak optimaal gebruik van je diepste slaap. Bereid je lichaam voor op de meest effectieve slaapperiode van de nacht door in het uur voor het naar bed gaan deze vier stappen te doorlopen:

  • Kijk een uur voordat je gaat slapen niet meer op je computer, mobiel of tablet
  • Neem een warme douche of een warm bad
  • Zorg dat je slaapkamer niet warmer is dan 18 graden
  • Noteer je successen van de dag

Stap 4: Eet extra gezond

Als er iets is dat invloed heeft op hoe je je voelt, dan is het wel wat je eet. Probeer toegevoegde suikers te vermijden voor een stabiele bloedsuikerspiegel en dus meer energie. Verdiep je in de glycemische index, eet extra veel groente en fruit en probeer op vaste tijden te eten.

Stap 5: Maak een lijstje met geluksmakers

Waarvan word je gelukkig? Wat geeft je energie? Neem je leven onder de loep en houd  een grote schoonmaak. Zo kun je terug naar de essentie. Maak desnoods een lijst met kernbezigheden die jou een fijn gevoel geven. We doen vaak dingen die niet echt belangrijk zijn of niet bijdragen aan ons geluksgevoel. Dat mag wel eens veranderen, toch?

Stap 6: Richt hier je leven op in

Je hebt net bepaald welke dingen je belangrijk vindt in het leven. Aan de hand daarvan richt je opnieuw je leven in. Dat zal geleidelijk gaan en niet in één keer lukken. Vraag jezelf: maakt dit mij gelukkig? Zo ja, dan ga je ervoor. En niet? Dan kun je het misschien beter laten voor wat het is. Probeer af en toe terug te blikken. Hoe is het gegaan? Wat gaat goed? Wat kan nog beter? Hoe voel ik me nu? Meer lezen over energie, slaap en een gezonde mindset? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Meer lezen? Neem nu een voordelig proefabonnement op gezondNU.