De helft van de wereldbevolking heeft er één, en toch horen we er niet vaak over: de vulva. De twee jonge artsen Tess Wemeijer en Loes Hegeman draaien er niet om heen in hun boek Poezenpraat. Dus ja, ze hebben zeker gouden tips voor een gezonde vagina. Maar ze hebben nóg meer tips voor een fit en gelukkig leven en lichaam.

Gouden tips heb je nooit genoeg. Daarom vragen wij aan boegbeelden wat hun best bewaarde geheimen zijn. Van een eyeopener die ze ooit hebben opgeduikeld tot een inzicht die ze vanuit de wetenschap toepassen. Dit keer delen Loes Hageman en Tess Wemeijer, artsen en schrijvers van het boek Poezenpraat, hun tips om je gezonder, fitter en gelukkiger te voelen.

1. Reinig je vagina puur en alleen met water

“De vagina heeft van nature een zuur milieu met een pH onder de 5.2. Reinigen met andere middelen dan water kan de zuurgraad van de vagina in gevaar brengen en geeft hierdoor schimmels en bacteriën de kans om te gaan groeien. Dit kan tot gevolg hebben dat je klachten van jeuk en ruikende of brokkelige afscheiding krijgt. Dat wil je natuurlijk niet! Dus: water, water, water. Mocht je toch onverhoopt een vaginale schimmel onder de leden hebben, dan verkoopt vrijwel iedere drogist anti-schimmelmiddelen voor daarbeneden.”

2. Wees trots op je eigen lichaam

“Omarm je buik, curves, slanke lijn. Vrouwen zijn er in alle soorten en maten, en dat is juist zo mooi. Iedereen mag er zijn! En dat geldt ook voor de ‘onderkant’. Wanneer jij geen klachten ervaart, is er geen reden om iets te veranderen. Wees trots op wat je lijf allemaal kan en straal dat uit. Ervaar je wel klachten, dan kan het een goed idee zijn om te gaan praten met je huisarts.”

3. Draag vaker luchtig katoenen ondergoed

“Strak nylon ondergoed mag dan wel mooi zijn, ventileren doet het niet. Eigenlijk maakt het een soort broeikas waar warmte en vocht lekker in blijven hangen: precies waar de Candida-schimmel van houdt. Mocht je vaak last hebben van vaginale schimmeltjes, dan is het dus zeker eens aan te raden over te stappen naar wat luchtiger ondergoed. Probeer ook eens een nachtje zonder onderbroek te slapen! Wil je wel echt graag je ondergoed aanhouden ’s nachts, kies dan voor een katoenen variant.”

4. Probeer eens een menstruatiecup

“Een vrouw is in haar leven zo’n 3 duizend dagen ongesteld en gebruikt daarbij zo’n 12 duizend tampons. Echt duurzaam is dat wegwerpmateriaal natuurlijk niet. Wil je duurzaam menstrueren, dan tippen we de menstruatiecup. Het vergt wat oefening, maar dan heb je ook wat. De cup kan tot acht uur inblijven en hoeft slechts even afgespoeld te worden voordat hij opnieuw gebruikt kan worden. Witte broeken, hoelahoepen, dansen: hij kan alles aan.”

5. Pak vaker een stuk fruit

“Sinaasappels, kiwi’s, perzik, granaatappels, citroen of bessen … Ze zijn allemaal heerlijk zoet en geven jouw immuunsysteem een boost. Daarnaast is het afbraakproduct van vitamine C heel zuur, iets dat de bacteriën in je blaas niet prettig vinden. Een blaasontsteking of een griepje kan je soms op deze manier net weten te voorkomen!”

6. Zorg voor tijd met je partner

“Ontbijten buiten de deur, een spelletje aan de keukentafel of een fietstocht langs het water. We mogen best meer tijd besteden aan onze naasten – dat schiet er soms bij in. Niet alleen krijgt jullie relatie een positieve boost, je krijgt van zo’n dagje samen spontaan het gevoel van een minivakantie.”