<-- NIET ACTIEF -->

Hoewel ons lichaam niet is gemaakt om (lang) te zitten, worden we wel steeds passiever. Nu blijkt dat ieder uur dat we extra op een dag zitten, kan leiden tot een verhoogd risico op diabetes type 2. Hoe zit dat? En hoe komen we wél uit onze stoel? gezondNU geeft een paar steuntjes in de rug.

Heeft zitten invloed op de ontwikkeling van diabetes type 2? Nou en of, suggereert onderzoek van de Universiteit van Maastricht. Deelnemers van het onderzoek droegen acht dagen lang een bewegingssensor op het bovenbeen. Zo konden vier dingen worden bijgehouden:

  • de hoeveelheid zittende tijd;
  • het dagelijkse aantal onderbrekingen;
  • lange zittende periodes;
  • de gemiddelde zittijd.

Om hun diabetesstatus te bepalen, deden ze ook een glucosetolerantietest. De conclusie was overduidelijk: ieder uur dat we extra zitten, kan leiden tot een verhoogd risico op diabetes type 2. En dat staat los van intensief bewegen. Ook kwam naar voren dat de deelnemers met diabetes type 2 gemiddeld 26 minuten per dag langer zaten dan gezonde deelnemers. Tijd voor verandering dus. Maar hoe?

Zorg voor motivatie

Ontkennen dat we te veel zitten, is een gepasseerd station. We weten dat we meer moeten bewegen, maar dat is voor sommigen makkelijker gezegd dan gedaan. Drie tips die een steuntje in je rug kunnen geven:

  1. Motiveer jezelf – zoek een reden om te bewegen, en het liefst meerdere. Lees hier welke beweegredenen er allemaal zijn en welke bij jou past.
  2. Schakel een hulplijn in – installeer een timer op je computer, download een applicatie op je telefoon of schaf een stappenteller aan.
  3. Werk samen – je bent niet de enige die te veel zit, dat doen we allemaal. Dus trek je collega’s uit hun stoel en organiseer een dagelijkse wandeling, ochtendoefening of wandelende vergadering.

Meer bewegen zonder moeite

Te lang zitten compenseer je niet door op een ander moment intensief te bewegen. Probeer elk uur uit je stoel of van de bank te komen. Ook goed voor een extra dosis energie!

  1. Voer telefoongesprekken staand – vaak ga je dan onbewust zelfs heen en weer lopen.
  2. Neem een klein glas – zo moet je vaker je glas vullen met water.
  3. Zorg voor persoonlijk contact – heb je iemand nodig op het werk, grijp dan niet naar de telefoon en stuur ook geen e-mail. Ga even langs. Dat praat ook nog eens fijner!

Tips om wandelen leuker te maken

  1. Ontdek nieuwe plekken – neem een andere fietsroute naar je werk of de supermarkt, struin rond bij je werkomgeving of ontdek een nieuwe wijk.
  2. Maak foto’s – voor sommigen is het een grote stap om in je eentje een (korte) wandeling te maken. Zorg dan voor een doel tijdens de wandeling. Ga bijvoorbeeld op zoek naar mooie bloemen (en droog ze!) of neem een camera mee en fotografeer wat je allemaal ziet. Ook als je wandeling maar vijf minuten is, is dit een leuke bezigheid.
  3. Zoek geocaches in de buurt – op de website www.geocaching.nl vind je de coördinaten.

Lees meer over dit onderwerp