<-- NIET ACTIEF -->

Loop je buiten een rondje hard, dan valt je waarschijnlijk op hoeveel zwerfafval er ligt. Van lege blikjes tot snoepverpakkingen. In Zweden bedachten ze hier een slimme oplossing voor: plogging, zwerfafval opruimen terwijl je hardloopt. Een sporttrend die niet alleen goed is voor je gezondheid, maar ook voor het milieu.

Is zwerfafval een doorn in je oog tijdens het hardlopen? Dan is plogging misschien iets voor jou. Plogging is een samenvoeging van de Zweedse woorden voor ‘oprapen’ en ‘joggen’. Zoals de naam al zegt, raap je tijdens het hardlopen rondslingerend afval op. Je verzamelt dit in een plastic zak en sorteert het na afloop netjes. Zo werk je met een halfuurtje hardlopen niet alleen aan een gezond lichaam, maar ook aan een schonere planeet. Een win-winsituatie dus!

50 miljoen kilo zwerfafval

Dat onze planeet al hardlopend een stukje schoner wordt, hebben we te danken aan Erik Ahlstörm. Na jaren in het noorden van Zweden te hebben gewoond, keerde hij terug naar Stockholm. Daar schrok hij van de toegenomen hoeveelheid zwerfafval en kwam zo op het inventieve idee om te gaan ploggen. Niet alleen in Zweden is rondslingerend afval een probleem, maar ook in ons kikkerlandje. Naar schatting belandt er jaarlijkse 50 miljoen kilo zwerfafval op het straat en in het groen. Gelukkig steken steeds meer mensen hun handen uit de mouwen en gaan ‘opruimrennen’. Zoek je op Google op ‘plogging + je woonplaats’ dan is de kans groot dat je een plogclubje bij jou in de buurt vindt.

5 gezondheidsvoordelen van plogging

Trekt het opruimen van afval jou niet over de streep om te gaan ploggen, dan doen de gezondheidsvoordelen dat misschien. Dit zijn de belangrijkste op een rij:

1. Je verbrandt meer calorieën dan met hardlopen

Het verschil is niet groot, maar met opruimrennen verbrand je meer calorieën dan door gewoon hard te lopen. Met een halfuurtje ploggen verbrand je 288 calorieën en met hardlopen zo’n 235.

2. Ongemerkt voeg je een intervaltraining toe aan je hardlooprondje

Door tijdens hhet ardlopen steeds te stoppen en door je knieën te zakken om afval op te ruimen, voeg je ongemerkt een intervaltraining toe. Deze intervallen – van beweging naar rust en weer naar beweging – verbeteren je conditie, versnellen je metabolisme en geven je vetverbranding een boost.

3. Je traint meer spieren met plogging

Het advies is om tijdens het ploggen niet te bukken vanuit je rug, maar om te squatten. Buk je vanuit je rug, dan is de kans op blessures groter. De squat is niet voor niets een geliefde oefening onder veel sporters. Je versterkt hier namelijk je hamstrings, heupen, quadriceps en bilspieren mee. Ook je armspieren zet je aan het werk. Hoe voller je vuilniszak is, hoe groter de work-out.

4. Je krijgt je portie vitamine D binnen

Ons lichaam maakt met behulp van zonlicht vitamine D aan in de huid. Een belangrijke vitamine voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Toch zijn er genoeg Nederlanders die een vitamine D-tekort hebben. Plogging kan je helpen om meer tijd in de buitenlucht door te brengen.

5. Plogging helpt tegen stress

Plogging is een hoogintensieve training. Van dit soort actieve trainingen is bekend dat het de aanmaak van het stresshormoon cortisol kan verminderen. En dat niet alleen: door intensief te bewegen, doorbreek je je piekergedrag. Je verstand gaat even op nul, waardoor je met een leger hoofd thuiskomt. Daarnaast komt er tijdens het hardlopen een cocktail aan feel good stofjes vrij: endorfine, serotonine en dopamine. Dat merk je aan je humeur.

Liever wandelen dan hardlopen?

Houd je meer van wandelen dan van hardlopen? Geen probleem! Je kunt ook gaan plandelen: plastic oprapen en wandelen. Als je liever niet steeds bukt om zwerafval op te ruimen, is een knijper een idee. Bij sommige gemeentes kun je deze gratis aanvragen.