Je poetst je tanden met tandpasta en wast je haren met shampoo. En grote kans dat er een pot pindakaas en zak chips in je voorraadkast staan. In meer dan de helft van de supermarktproducten zit palmolie. Hoe ongezond is deze olie? En waarom ligt palmolie nog steeds onder vuur?

Palmolie is een van de meest gebruikte plantaardige oliën ter wereld. Het is een belangrijke grondstof die structuur geeft aan allerlei producten. Van knapperig en stevig tot juist smeerbaar en smeuïg. En voor wat hoort wat: de productie van palmolie bedreigt het klimaat, het regenwoud en de orang-oetan. Een belangrijke reden waarom palmolie onder vuur ligt. Voor de aanleg van oliepalmplantages worden stukken regenwoud gekapt. Eén plantage kan zo groot zijn als 60.000 (!) voetbalvelden.

De vraag naar palmolie blijft sterk groeien en daarom moet de olie duurzamer geproduceerd worden. Er is nog een lange weg te gaan, maar negentig procent van de door Nederlandse voedingsbedrijven verwerkte palmolie werd vorig jaar duurzaam geproduceerd. In 2011 was dit slechts dertig procent.

Meer verzadigd vet in palmolie

Niet alleen de productie van palmolie zorgt voor kritiek, ook zou deze populair olie niet goed zijn voor onze gezondheid vanwege de hoeveelheid verzadigd vet. Eén eetlepel palmolie (10 gram) bestaat uit 90 kilocalorieën en 10 gram vet, waarvan 4,8 gram bestaat uit verzadigde vetten. Ter vergelijking: een eetlepel olijfolie bevat hetzelfde aantal kilocalorieën en vetten en slechts 1,4 gram verzadigde vet. Verzadigd vet verhoogt het LDL-cholesterol van het bloed, wat niet goed is voor onze bloedvaten. Om de kans op hart- en vaatziekten te verlagen, is het belangrijk om producten met veel verzadigd vet te vervangen door producten met veel onverzadigd vet.

Zo mijd je palmolie

Dan zorg je toch gewoon dat je geen palmolie binnenkrijgt, zul je denken. Dat is lastig als je weet dat deze olie in zestig procent van de producten die we in onze boodschappenkar stoppen verwerkt zit. In margarine, ijs, pindakaas, chocolade, soep, kant- en klaarmaaltijden en eigenlijk in bijna alle bewerkte producten. Het beste advies is daarom zelf koken met onbewerkte producten. Dan kies je zelf wat je eet. Vergeet ook de shampoo, crème en zeep uit je badkamer niet, als je palmolie helemaal wilt mijden. Ook daar zit vaak palmolie in verwerkt.

Het RSPO-keurmerk

Palmolie is gelukkig wel te herkennen op het etiket. Sinds 2014 zijn fabrikanten verplicht om op het etiket te vermelden welk soort olie gebruikt is. En als er dan palmolie in een product zit verwerkt, kies dan voor de duurzaamste optie. Duurzame palmolie is te herkennen aan het Greenpalm keurmerk en het RSPO-keurmerk.