Nekpijn. Zeker twee miljoen Nederlanders hebben hier dagelijks last van. Maar voordat een zere nek verandert in chronische pijn, geeft je lichaam al een duidelijk signaal: je nek wordt stijf. Dus stijve nek? Tijd voor actie! We verzamelden de beste tips.

Of je nu uren hebt liggen netflixen, een lange dag aan het bureau hebt gezeten of verkeerd hebt gelegen: een stijve nek is hoe dan ook vervelend. Maar omdat een stijve nek het voorstadium is van echte nekpijn, is het belangrijk om hier alert op te zijn. Met deze tips is je stijve nek snel weer soepel.

1. Masseer

Je kunt een stijve nek aanpakken met een goede massage. Dit kun je doen door een fysiotherapeut of masseur laten doen, maar een tennisbal plaatsen tussen je rug en de muur is ook een optie. Beweeg vervolgens naar boven en beneden zodat de bal je rug en schouders masseert. Als die meer ontspannen, zal je nek dat ook doen.

2. Verwarm je nek

Warmte op de gevoelige plek kan fijn zijn en de stijfheid doen afnemen. Neem een warme douche, ga in bad of leg een kruik of pittenzak in je nek.

3. Beweeg

Een stijve nek is moeilijk te bewegen, dus ben je automatisch geneigd om dit zo min mogelijk te doen. Doe dit vooral wel, zeker als je je nek lang in dezelfde houding houdt. Elke vorm van beweging helpt de doorbloeding op gang te komen en je nek weer soepel te krijgen. Op je rug zwemmen of yoga is een goede manier om de stijfheid aan te pakken.

4. Onderzoek je kussen

Ervaar je juist in de ochtend een stijve nek? Misschien ligt het aan je kussen. Veel mensen slapen op een te dun of te dik kussen. Een goed kussen moet de holte tussen de schouder en het hoofd op een juiste manier vullen. Rugslapers hebben bijvoorbeeld een dunner kussen nodig dan zijslapers. Neem hem daarom goed onder de loep en schaf eventueel een nieuw kussen aan.

5. Doe elke dag een ontspanningsoefening

Om je nek te laten ontspanning kun je elke dag de volgende oefening doen. Herhaal de volgende oefening tien keer:

  • Stap 1: Buig je hoofd langzaam naar voren en vervolgens weer rustig naar achteren.
  • Stap 2: Kijk vervolgens langzaam links over je schouder naar achteren en doe hetzelfde rechts.
  • Stap 3: Beweeg langzaam je linkeroor naar je linkerschouder en doe hetzelfde rechts.

6. Neem kleine pauzes

Wanneer je vooral een stijve nek hebt na een werkdag, komt dat doordat je te lang in dezelfde houding werkt. Een belangrijke tip: neem vaker pauze. Verlaat elk half uur en zeker elk uur voor een paar minuten je werkplek. Zo voorkom je nekpijn.

7. Slaap op je zij

Als je een rug of buikslaper bent, is de kans op nekklachten groter. Dat komt omdat, zeker wanneer je op je buik slaapt, je spieren aanspannen door het draaien van je nek. De beste slaaphouding is op je zij. Probeer deze slaaphouding jezelf aan te leren.

8. Laat je smartphone links liggen

Ooit van een tabletnek gehoord? Dit is nekpijn die wordt veroorzaakt door het gebruik van een tablet of smartphone. Als je op je smartphone aan het swipen bent, zit je zonder dat je het doorhebt voorovergebogen met hangende schouders, de nek bijna horizontaal en het hoofd vooruitgestoken. Een no-go voor je nek. Laat die smartphone dus veel vaker links liggen.

9. Haal je schouders op

Nog een fijne oefening tegen een stijve nek: haal regelmatig overdreven je schouders op. Dit doe je door eerst in te ademen en vervolgens je schouders op te halen zo ver als je kan. Adem daarna uit en laat je schouders weer zakken. Je nek zal een stuk minder gespannen voelen, omdat je spieren ontspannen.

10. Zoek professionele hulp

Als je je nek nauwelijks kunt bewegen en bovenstaande tips niet werken, is het inschakelen van een professional belangrijk. Misschien is er meer aan de hand, en is er bijvoorbeeld sprake van een wervelblokkade. Een fysiotherapeut of manueeltherapeut kan je dan verder helpen.