Iedereen is hem liever kwijt dan rijk en altijd komt hij onverwachts opzetten: de hik. Er zijn tientallen trucjes om er zo snel mogelijk vanaf te komen. Van zeven tellen je ademen inhouden tot ondersteboven een glas water drinken en aan je tong trekken. Waardoor wordt de hik veroorzaakt? Wat is dé manier om van de hik af te komen? En heeft de hik eigenlijk een functie?

Bijna iedereen vindt de hik vervelend, maar gelukkig gaat het meestal snel over. Wat wij de hik noemen ontstaat als onze middenrif, een spier tussen de buik en longen, geprikkeld wordt. Daardoor trekt je middenrif krampachtig samen en beweegt hij naar beneden. Het gevolg is dat je stembanden plotseling sluiten en er geluid ontstaat: hik!

Een chronische hik duurt langer dan 48 uur

Alles wat je middenrif prikkelt, kan de hik veroorzaken. Je kunt de hik krijgen als je te snel eet, niet goed kauwt, rookt of als je een drankje met koolzuur of alcohol drinkt. Bij de één duurt de hik maar even, terwijl de ander er een wereldrecord mee haalt. De langste hikaanval staat op naam van de Amerikaanse varkensboer Charles Osborne. Hij hikte 68 jaar (!) onafgebroken. Blij moet je met deze eretitel niet zijn, want een chronische hik put je uit, tast je eetlust aan en verstoort je slaap. Als je hik langer dan 48 uur duurt, ga dan altijd naar de huisarts. Meestal is een ziekte de oorzaak van een langdurige hik, zoals maag- en darmziekten, hersenziekten en nierziekten.

De hik blijft een medisch raadsel

Door te niezen reinig je de neus en longen en door een boer te laten ontlucht je de maag. Maar hoe zit dat met de hik? Heeft dat wel een functie? Het enige wat we over de hik weten, is dat alleen zoogdieren kunnen hikken en dat mannen vaker hikken dan vrouwen. Tot op de dag van vandaag is de hik nog steeds een medisch raadsel, ondanks dat er veel onderzoek naar de mogelijke functies is gedaan. In tegenstelling tot niezen en hoesten, is bij de hik nooit aangetoond dat het een beschermde functie heeft. Zelfs baby’s in de baarmoeder kunnen al hikken, mogelijk om de ademhalingsspieren te trainen. Maar ook dat blijft speculeren. Volgens veel artsen is de hik gewoon nutteloos.

Je focus verleggen kan helpen tegen de hik

De belangrijkste vraag blijft natuurlijk: als je de hik hebt, hoe kom je er dan zo snel mogelijk weer vanaf? Ondersteboven een glas water leeg drinken, je adem inhouden, schrikken, aan je tong trekken of een eetlepel suiker wegwerken. Eén van trucjes heb je ongetwijfeld al eens geprobeerd. Of ze werken is een tweede. De hik gaat gelukkig bijna altijd vanzelf weer over. Er is veel onderzoek gedaan naar het fenomeen, maar nooit is wetenschappelijk aangetoond dat huis-tuin-en-keukenmiddeltjes werken. We weten wel dat je ademhaling onregelmatiger is als je de hik hebt. Je focus verleggen kan dan helpen. Denk aan ondersteboven een glas water leegdrinken of je adem inhouden. Je ademhaling wordt dan snel rustiger, waardoor de kans groot is dat je hik verdwijnt. De hik voorkomen lukt niet altijd, maar door rustig te kauwen en te drinken kun je de kans op de hik wel een klein beetje verminderen.