Lente – we hebben er behoefte aan! Dat heerlijke zonnetje, de frisse lucht en de avonden die lengen … Maar zo aan het begin van het voorjaar is de lente soms ver te zoeken. Regen, kou, storm. Brrr! Hoe krijg je het ultieme lentegevoel, ook als het buiten regent en grauw is?

Aan het eind van de winter zijn we massaal moe. En als de lente dan ook nog eens niet echt doorkomt, betrekken de gezichten net als het weer buiten. Sip, chagrijnig, geïrriteerd … de voorjaarsdip! Met voorjaarsmoeheid bedoelen we eigenlijk de nasleep van de winterdip en het mentaal moe zijn van het wachten op betere – vooral lichtere, zonnigere – dagen. We zijn dus niet moe door het voorjaar, we hebben er juist zo’n zin in! Met deze tips krijg je het ultieme voorjaarsgevoel, of de zon nu schijnt of dat het regent, waait en stormt.

1. Vang de lentegeur

Geuren hebben effect op je humeur; zo komt soms door het ruiken van een specifieke geur een positief gevoel vrij. Er zijn ook geuren die het voorjaar of de zon symboliseren, zoals bloesem van bomen of citrusvruchten. Vang dus deze geuren in een potje: gebruik een etherische olie in huis als geurverspreider, zoals citroen, munt, sinaasappel, jasmijn, roos en magnolia.

2. Vul je bord met lente

Het frisse, zonnige en lichte lentegevoel kun je ook proeven. Bewaar dus de stamppot-schotels en erwtensoep, duik de kookboeken in en maak je keukenkastjes lente-proof. Een paar tips:

  1. Vul je koelkast met groene groenten, want groenvoer geeft je meer energie en verbetert je stemming. Hoe donkerder groen het blad, hoe meer chlorofyl erin zit. Dit stofje helpt je lichaam te ontgiften en voorziet cellen van zuurstof en energie.
  2. Vergeet vitamine C niet, want die is goed voor je stemming en weerstand. Denk aan vruchten als duindoorn, bloedsinaasappel, kiwi maar ook aan rode paprika.
  3. Gebruik bloemen; die voegen niet alleen kleur aan je bord toe, maar ook smaak aan een gerecht. Denk aan de Oost-Indische kers en Goudsbloem.
  4. Pak de lente-recepten erbij. Tips: taco’s met cherrytomaten, rode ui, olijven, gegrilde courgette, citroen en feta of een pastasalade met paprika, maïs, ei, ijsbergsla en komkommer.

3. Ga naar een binnenzwembad

Wat doe je als het lekker weer is? IJsjes eten en … zwemmen! Dat kan ook nu al, of het nu mooi weer is of niet. Gris je badkleding van de stapel, pak een badhanddoek en ga naar het binnenzwembad. Kies er eentje die tropisch is aangekleed, zodat je meteen het zomergevoel krijgt. Denk aan Aqua Mundo in Heijen, zwemparadijs Preston Palace in Almelo of Bahia in Bocholt. Eet een ijsje en duik daarna vooral nog even in de sauna.

4. Zet planten op tafel

De lente staat gelijk aan frisse lucht. Echte luchtzuiveraars zijn ook planten als de goudpalm, rubberplant, klimop, ficus alii, krulvaren en drakenbloedboom. De meer harige types, planten met ruwe bladeren of verhoogde nerven, werken als een ‘stofdoek’. Zij vangen letterlijk stof uit de lucht – goed voor de luchtkwaliteit. Bonus: planten nemen CO2 op en dat betekent meer gezonde zuurstof voor jou. Zet ze vooral niet alleen op tafel, maar ook in de badkamer, bovenaan de trap of naast je bed. Gezellig!

5. Kweek een groene vensterbank

Het woord moestuin is wat verwarrend, want wie zegt dat je daar een tuin voor nodig hebt? Wij niet! Groenten en kruiden doen het ook prima op je vensterbank. Wat dacht je van heerlijk ruikende munt en rozemarijn, kleurrijke kiemen als rode kool en broccoli en frisse minitomaatjes en radijs.

6. Beken kleur

De lente betekent blauwe luchten, zon, opkomende planten en dus veel kleur. Dat kun je zelf ook bereiken, door de muren te voorzien van een kleurtje, kleurrijke kleding aan te trekken, je bord te vullen met kleur of bloemen op tafel te zetten. Vanaf mei kun je richting de pluktuinen voor je eigen kleurrijke boeket, voor die tijd fleuren narcissen, tulpen en hyacinten van het tuincentrum de woonkamer op.

7. Zoek het daglicht op

Tijd om de gordijnen te openen – zo vroeg mogelijk. Kom maar door met al dat licht! Neem ook je interieur onder de loep: ga voor lichte kleuren, rol je winterkleed op en boen de ramen. Stap vooral ook naar buiten, want dan krijg je meteen je portie vitamine D binnen. Regent het? Zoek dan een plekje op bij het raam, thuis of bij een strandtent en verdwijn in een goed boek of tuur naar de golven.

8. Ga picknicken

In de lente stappen we op de fiets en eten we in de buitenlucht. Dat kan in de tuin of op een terras, maar ook in het gras met een zelfgemaakte picknick. Is het nog wat koud of regent het? Trek een extra trui aan, zet desnoods een tarp neer en zoek een plekje uit de wind. Vergeet ook de thermosfles met thee, het warme wollen kleedje en een soepje niet. Lekker knus!