<-- NIET ACTIEF -->

Je lichaam blootstellen aan kou heeft veel gezondheidsvoordelen. Zonder voorbereiding onder een koude douche stappen of in een koud meer springen, is alleen geen goed idee. Je hebt tijd nodig om aan het ijskoude water te wennen. Neem die tijd dus! Met deze tips bouw je het rustig op.

1. Leer je ademhaling kennen

Sta je te bibberen onder een koude douche, dan is een rustige, diepe en lange ademhaling je beste vriend. Waarom? Omdat je zo je autonome zenuwstelsel vertelt dat alles oké is en het niet in de vecht-of-vlucht-modus hoeft over te gaan. Leer voordat je onder een koude douche stapt daarom je ademhaling beter kennen. Tel je ademhalingen eens gedurende een minuut. In rust ademen we gemiddeld tussen de zes en twaalf keer per minuut. Hoe is dat bij jou? Oefen een rustige ademhaling door een hand op je onderbuik te leggen en hiernaartoe te ademen. Een vaardigheid die straks goed van pas komt.

2. Bouw het op met lauw water

Als je graag doucht op standje extra heet, is een ijskoude douche waarschijnlijk een grote uitdaging. Geef jezelf een week de tijd om te wennen. Begin met douchen op een normale temperatuur en sluit af met lauw water. Draai dan bij elke douchebeurt de kraan steeds iets kouder, totdat je de warme kraan niet meer nodig hebt. Let er tijdens deze opbouwfase op dat je rustig blijft ademhalen en niet je adem inhoudt of vastzet. Blijf dus – ook als je het ijskoud hebt – ademen naar je buik.

3. Koud douchen? Begin met je voeten en benen

Om je lichaam langzaam aan het lauwe of koude water te laten wennen, is het slim om bij je voeten te beginnen. Richt vervolgens de straal op je benen en ga langzaam door naar je billen. Deze delen van je lichaam hebben het minste last van een koude douche.

4. Ga door naar je handen en armen

Zijn je voeten, benen en billen een beetje gewend, ga dan door naar je armen en handen. Vooral je handen zijn waarschijnlijk een uitdaging. Bij koude temperaturen trekt het bloed als eerste uit je handen. Het gevolg? Een pijnlijk of stijf gevoel. Gelukkig wordt dit steeds iets minder.

5. Neem tijd voor je rug en core

Als je armen en handen zijn geweest, is het tijd voor je rug en schouders. Is dit een makkie? Ga dan nu, of een volgende douchebeurt, door naar je core. De kans is groot dat je hier de kou het beste voelt. Oefenen dus!

6. Sluit af met je hoofd

Het deel van je lichaam dat het meeste impact ervaart van koud water, is je hoofd. Via je hoofd kan namelijk veel warmte ontsnappen. Niet voor niets draagt Wim Hof, “The Iceman”, een muts als hij in korte broek een berg op klautert.

7. Rek de tijd van een koude douche

Als bovenstaande stappen een eitje voor je zijn, kun je de kraan nog wat kouder draaien. Staat hij al op standje ijsbeer? Dan kun je trainen om langer onder de koude straal te staan. Bouw dit ook weer langzaam op. Smaakt dit naar meer, zoek dan een workshop of instructeur of groepje mensen die samen buitenzwemmen. Op eigen houtje in een koud meer springen, is te gevaarlijk.