Een opvallende visie op het terugdringen van rugpijn: strek je lichaam helemaal achterwaarts. Je ruggenwervel flink naar achteren buigen, kan zorgen voor een sterke rug en de oplossing zijn bij pijn, stelt een Duitse trainingsmethode. Wat doet deze methode voor je rug?

Aan tafel zitten, de afwas doen of werken achter de computer. Het zijn allemaal bezigheden waarbij we naar voren leunen. Rechtop staan doen we nauwelijks. En je rug achterwaarts strekken – dat doen we al helemaal nooit.

Die verkeerde houding kan zorgen voor een disbalans en pijn in je rug of heupen veroorzaken. Iets waar tachtig procent van de volwassenen wel eens mee zit.

Een vernieuwde visie op het terugdringen van rugpijn is de Duitse trainingsmethode five-concept, waarbij je je lichaam achterwaarts strekt. De methode zou een gezonde rug sterker moeten maken, en ook goed zijn voor mensen met rugpijn. Komende week wordt het in Nederland geïntroduceerd.

850.000 nieuwe rugpatiënten

Ons lijf bestaat uit zeshonderd spieren met allemaal een eigen functie. Als kind rolden we over de grond, klauterden we in bomen en deden we achterwaartse koprollen. De meeste kinderen hebben dan ook een goede lichaamshouding. Zodra we volwassen worden, gaat onze speelsheid – en daarmee de bewegelijkheid van de spieren – achteruit. Het gevolg is dat er in Nederland heel wat mensen rondlopen met pijn.

Elke aangeleerde houding, denk aan een te rechte rug of te slappe, ingezakte houding, kan de druk op de wervelkolom vergroten en pijn veroorzaken. Door te bewegen, blijven de spieren en gewrichten soepel en sterk en verminder je de kans op pijn.

Wat is Five-Concept?

De veronderstelling van de nieuwe trainingsmethode is dat we te veel voorovergebogen zitten. Er zijn speciaal toestellen ontworpen, die allemaal tot doel hebben je lichaam naar achter te laten buigen. Spieren die we in het dagelijks leven niet (meer) zo vaak gebruiken, worden op die manier aan het werk gezet en houden je soepeler. In Duitsland bestaat het al meer dan tien jaar en is het sinds een jaar of drie een bekend onderdeel in de sportschool.

Hoe gaat achterwaarts strekken?

Dat deze training daadwerkelijk een gunstige werking heeft op onze lichaamshouding, is nog niet wetenschappelijk onderzocht. Maar dat het goed is eens aan je houding te werken – dat kan niet verkeerd zijn. Lian van Doorn van gezondNU nam daarom een kijkje bij de sportschool en bekeek wat deze nieuwe methode voor haar rug kan betekenen.

Onhandig neem ik plaats bij één van de ‘five’ toestellen. “Nee, je mag precies andersom zitten”, lacht de instructeur. Ik ga op mijn knieën zitten, duw mijn bekken naar voren en probeer mijn rug zo ver mogelijk naar achteren te buigen. Meteen voel ik de rugpijn die me sinds een paar dagen achtervolgt. “Rustig blijven ademen, vier keer in en vier keer uit. Probeer elke keer je rug iets verder te buigen.”

‘Knak, knak’ doet mijn nek meerdere malen als ik hem naar links probeer te buigen, terwijl een zwaar gewicht aan mijn rechterhand bungelt. Het voelt niet prettig … Snel ga ik naar de volgende oefening. Ik moet op het houten toestel gaan zitten, mijn voeten onder een stang leggen en vervolgens mijn lichaam naar achter buigen. Het voelt als een achterwaartse duik in het zwembad. Een vreemd gevoel, maar mijn rug vindt het een fijne beweging. Ik train spieren die ik normaal amper gebruik en hoewel ik na één training niet van mijn rugklachten af ben, zijn mijn spieren voelbaar soepeler.