Elke maand menstrueren, betekent voor heel veel vrouwen elke maand een vermoeid gevoel, hoofdpijn en buikpijn. En o ja, ook nog bijzonder geïrriteerd worden bij een tegenslag. Wat te doen? gezondNU geeft de 10 beste tips die je helpen. Zo blijf je elke maand de menstruatiepijn de baas.

Voor je buik: warme kruik

Een oude, vertrouwde tip die nog het steeds goed doet: een warme kruik! Vul een kruik met lauwwarm water en leg die op je buik of onderrug. Ga zitten of juist lekker liggen, net wat je fijn vindt. Zet eventueel een rustgevend muziekje op. De warmte van de kruik zal zorgen voor verlichting van de pijn.

Voor je darmen: vezels

Tijdens je menstruatie maak je meer progesteron. Het gevolg is dat je darmen trager gaan werken en je last kunt krijgen van verstopping (obstipatie). Verstopte darmen kunnen zorgen voor een gevoelige dikke darm en dit kan weer overslaan op de baarmoeder en de blaas. Het antwoord? Vezels en vocht! Denk bij vezels niet alleen aan brood, maar ook aan groente en fruit!

Tegen krampen: kamillethee

Door de toename van het hormoon progesteron, kan de baarmoeder samentrekken zodat het baarmoederslijmvlies wordt afgestoten. Dit proces zorgt ook voor pijnlijke krampen. Herkenbaar? Neem dan kopje thee dat ontspannend werkt. Kamille, citroenmelisse, marjolein en venkel staan stuk voor stuk bekend als rustgevende kruiden. Drink een week lang – voordat je menstruatie begint – één of twee koppen thee per dag.

Lekker slapen: warme melk met nootmuskaat

Even genoeg van al die koppen thee? Neem een een mok warme melk met nootmuskaat. Lekker hè? En dat niet alleen, het werkt – net als thee – rustgevend en verzachtend bij menstruatiepijn.

Pijnlijke rug: Rekken en strekken

Het liefst lig je de hele dag op de bank, dat snappen we. Maar beweging is juist in je maandelijkse periode heel belangrijk. Denk aan rug- of stretchoefeningen. Ga eens op je rug liggen en breng beide benen omhoog in een hoek van 90 graden. Laat ze langzaam zakken en herhaal dit rustig.

Ontspannend: warm bad

Neem een warm bad (37 graden Celsius) met kamille, duizendblad, peterselie en/of rozemarijn. Finishing touch: een paar kaarsjes en een rustgevend muziekje. Het warme water kalmeert als je pijn hebt en het is een goede manier om je spieren te ontspannen.

Iets minder: suiker en cafeïne

Twee ingrediënten die je het beste kunt vermijden: suiker en cafeïne. Allebei kunnen ze de klachten verergeren. Natuurlijk kan een kopje koffie geen kwaad, maar neem het zo min mogelijk. Cafeïne beroofd je lichaam namelijk van zijn B-vitamines. En laten die juist net belangrijk zijn voor de balans van je hormoonspiegels. Ook (witte) suiker veroorzaakt schommelingen, doordat de opname van magnesium wordt tegengehouden.

Extra aandacht voor ijzer

Vrouwen hebben meer ijzer nodig dan mannen. De opname is het best als vitamine C wordt gecombineerd met de maaltijd. Bijvoorbeeld een glas sinaasappelsap bij een boterham met appelstroop.

Tegen pijn: seks

Ook vrijen ontspant de spieren en kan de pijn verminderen. En voor de duidelijkheid: je kunt gewoon seks hebben tijdens de menstruatie. Er zijn mensen die het onhygiënisch of onprettig vinden, dan moet je het ook zeker niet doen. Geen bezwaar? Nou, waar wacht je nog op!

Minder pijn: massage

Een massage is altijd goed, maar het kan je menstruatiepijn behoorlijk verminderen. Vooral als je de baarmoeder en eierstokken masseert. Je eierstokken zitten laag in de buik. Leg beide duimen op je navel en vorm een driehoek. Waar je pinken zitten, bevinden zich de eierstokken en tussen de andere vingers bevind zich de baarmoeder. Smeer je buik in met verwarmende olie, druk zachtjes en wrijf in cirkeltjes over je onderbuik.

Delen