Minder piekergedachten, meer tevredenheid en lekker veel energie. Een leven waardoor jij beter in je vel zit? Dat start bij balans in je hersenen. Zijn jouw hersenen gezond en tevreden, dan ben jij dat ook sneller. Charlotte Labee, auteur van het boek Brain Balance, geeft tips voor een gezond brein.

1. Val ontspannen in slaap

Charlotte Labee, auteur van het boek Brain Balance: “Slaap voldoende en zorg dat je in een ontspannende staat de nacht ingaat. Slapen is van essentieel belang voor gezonde en gelukkige hersenen. In de zeven tot acht uur die je als volwassene minimaal nodig hebt, herstelt je brein van alles wat er die dag is gebeurd en bereidt het zich voor op de dag die komen gaat. De manier waarop je in slaap valt is van essentieel belang voor de reset mogelijkheden die zich ’s nachts aandienen in onze ‘grijze’ massa. Als we niet volledig ontspannen in slaap vallen, gaat er wellicht nog van alles door je hoofd waardoor je hersenen nog overuren maken en langzamer aan hun herstel kunnen gaan werken. Een gezond brein heeft dus voldoende slaap nodig.”

2. Voed je hersenen met 45 essentiële bouwstenen

“Eet de juiste voedingsstoffen. Niet alleen je lichaam heeft voedingsstoffen nodig, ook je hersenen werken optimaal als je ze dagelijks voedt. Ruim 45 essentiële bouwstenen hebben je hersenen iedere dag weer nodig om überhaupt te kunnen werken zoals ze dag en nacht voor je moeten doen. Onder andere gezonde vetten, mineralen, eiwitten en vitaminen en voldoende water zijn hierin essentieel.”

3. Beweeg voldoende voor een gezond brein

“Bij bewegen komen verschillende soorten hormonen vrij. Een van die hormonen is dopamine, een gelukshormoon waardoor we ons fijn voelen. Op het moment dat er voldoende dopamine wordt aangemaakt in je hersenen is er geen ruimte voor negativiteit. Daarnaast is bewegen belangrijk voor de gezondheid van je brein. Waarom? Je maakt tijdens het sporten BDNF aan, een stofje dat je kunt zien als de Pokon voor je brein, waardoor jij je als mens kunt ontwikkelen en niet vast komt te zitten. Bovendien gaat het veroudering van je cellen tegen.”

4. Reduceer stress, zodat je slim blijft

“Negatieve, chronische stress beïnvloedt de capaciteit van je hersenen. Je kunt stellen dat een te lange periode van veel negatieve stress je als mens dommer maakt. Dat wil je niet, dus zorg voor voldoende ontspanning.”

5. Plan vier rustmomenten per dag

“Inspanning is goed, maar ontspanning is nog belangrijker voor een gezond brein. Dat doen we te weinig in deze drukke maatschappij. We gaan door, door, door. Van deadline naar overvolle agenda, feestjes, verplichtingen. Plan dagelijks vier momenten in van vijf minuten waarin je bewust ontspanning opzoekt. Op die manier kun jij op een dag veel meer aan.”

6. Begrijp wat je hersenen nodig hebben

“Je hersenen hebben iedere dag aandacht, verzorging en een optimale omgeving nodig om in te ontwikkelen. Als dit er niet is raak je snel uitgeput, vermoeid, gestrest en geïrriteerd. Dit kun je voorkomen door je eigen hersenprocessen te leren begrijpen. Een leuke vraag die je jezelf aan het einde van de dag eens kunt stellen is: heb ik vandaag iets gedaan wat goed is voor mijn hersenen?”