<-- NIET ACTIEF -->

Verpleegkundigen, nachtportiers, krantenbezorgers, wegwerkers … Ze hebben minstens een ding gemeen: ze hebben onregelmatige werktijden. Dit soort werk kan effect hebben op je nachtrust. Misschien maak je minder slaapuren dan gemiddeld of blijf je maar schaapjes tellen. Dan rijst de vraag op: hoe kun je beter slapen?

Uit onderzoek is bekend dat onregelmatige werktijden gezondheidsrisico’s met zich meebrengen, zoals een verstoord slaappatroon. Hoe kun je de nadelige effecten zo klein mogelijk houden? Daarover vertellen deskundigen Irma Leijten en Aline Kruit alles in hun boek Goede nacht. We delen drie van hun tips zodat je meteen kunt starten.

1. Beter slapen? Zorg voor balans

In hoeverre ben jij in balans? Stel jezelf eerst die vraag. In balans zijn betekent dat je de dingen doet die je graag doet en dat je ruimte ervaart voor rust en ontspanning. Hoe is dit voor jou? Zit het goed met jouw balans of kan dat beter? Het kan een idee zijn om een of twee weken een dagboek bij te houden, waarin je registreert hoeveel uur je aan wat besteedt. Noteer er dan ook bij of het een inspannende, ontspannende of rustgevende activiteit is. Met de juiste balans, is het ook makkelijk om te slapen.

2. Streef naar regelmaat

Ook als je werktijden onregelmatig zijn, kun je op andere vlakken regelmaat aanbrengen. Probeer dus zoveel mogelijk in je biologische ritme te blijven, door bijvoorbeeld je voeding aan de natuurlijke spijsvertering aan te passen. Het neutrale chronotype ontbijt tussen 7 en 8 uur, luncht tussen 12 en 13 uur en dineert rond 18 uur. Door zoveel mogelijk je bioritme aan te houden, ondersteun je je lichaam en dat kan helpen om beter te slapen.

3. Doe een powernap

Is een powernap nuttig? Ja, stellen Irma en Aline. Zeker als je onregelmatig werkt hoort de powernap thuis in je leefstijl. As je het goed timet, is het namelijk een enorme energieboost. Zoek een rustig plekje, zet een timer op 10 tot 25 minuten, ga lekker liggen en rust uit. Een powernap betekent overigens niet dat je korter hoeft te slapen. Hoe je een middagslaapje goed timet, lees je in het boek van de twee slaapdeskundigen.

Wil je meer handige tips? Of juist meer kennis over je bioritme en de gevolgen van verstoring van het ritme op je gezondheid? Goede nacht is het eerste Nederlandstalige boek over onregelmatig werken en de invloed daarvan op slapen. Met behulp van de nieuwste wetenschappelijke inzichten en uiteenlopende ervaringsverhalen, geven zij adviezen over hoe je gezond onregelmatig kunt werken. Irma Leijten en Aline Kruit zijn beide ACT-trainer.