Veel hoofdpijn, slecht slapen, prikkelbaar: stress brengt allerlei klachten met zich mee. Een dag stressen is niet erg, maar langere stressvolle periodes wel. Hoe raak je die alledaagse stress kwijt? Wij geven je zes tips om te ontstressen in een avond. Je hebt er niet meer dan twee uur voor nodig.

Je agenda zit helemaal vol en verplichtingen blijven maar komen. De meeste mensen leven een druk bestaan, wat vaak stress met zich meebrengt. Hierdoor kan je last hebben van hartkloppingen, een verminderde weerstand of een slechte nachtrust. “Als stress een structureel terugkomend probleem is, omdat het je werkethos of je leefstijl is, moet je dát aanpakken”, vertelde psycholoog Baer Jonkers eerder aan gezondNU. “Praat met je baas of stel je eigen doelen bij. Als het gewoon een drukke periode is, dan heb je bij een avond rustig aandoen al veel baat. In twee uur of minder kun je al ontstressen.”

1. Plan een hele avond vrij

Waarom wel een afspraak met een vrienden in je agenda plannen, maar niet een afspraak met jezelf? Zet bij één avond deze week met een dikke stift: vrij! Deze avond is helemaal van jou, je doet waar je op dat moment zin in hebt. Een boek lezen, een theatervoorstelling bezoeken, sporten; doe iets wat je blij maakt. En ja, de hele avond in een joggingbroek op de bank liggen mag natuurlijk ook. Wil je iets aan je volle agenda doen? Stel jezelf dan deze vijf sleutelvragen.

2. Adem stress weg met deze oefeningen

Jonkers: “Ademhalingsoefeningen helpen je snel in de ruststand te komen.” Hoe? Misschien sta je er niet zo bij stil, maar ademhaling is tijdens hectische tijden veel gejaagder. Vaak voeren we hierover geen controle uit. Hoe word je bewust van je ademteug? Stop een rietje in je mond, knijp je neus dicht en adem in en uit door het rietje. Als vanzelf ga je dieper en langzamer ademen.

3. Leg je telefoon een avond weg

Het leven is veel leuker als je niet 24/7 met je telefoon bezig bent. En door niet steeds het gevoel te hebben dat je iets met je telefoon ‘moet’, is het veel makkelijker om te ontspannen. Zet je telefoon daarom een avond uit en leg hem in een andere kamer zodat je niet in de verleiding komt om hem weer aan te zetten. Bevalt een avond zonder telefoon goed? Doe dan een digitale detox om helemaal af te kicken.

4. Doe iets wat niets te maken heeft met de stressfactor

Jonkers: “Dé manier om te ontstressen is iets te doen wat geen relatie heeft met de stressfactor.” Reflecteer eerst op de situatie, waar zit de stressfactor en hoe kun je die vermijden. Krijg je bijvoorbeeld al hartkloppingen bij het idee dat er drie potten verf wachten om op de deurposten gesmeerd te worden, dan kun je beter even weg van huis gaan. En een grappige film vaagt alle gedachten over de to-do-list op je werk weg.

5. Oefen met niks doen

Even helemaal niks doen is in deze tijd bijna zeldzaam. Psycholoog Lidewy Hendriks vertelde eerder aan gezondNU dat niks doen helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn: “Las gewoon wat meer (echte) pauze in. Kijk eens naar momenten van ‘valse rust’. Je denkt misschien dat tv-kijken of facebooken ontspannend is, maar je krijgt er enorm veel prikkels mee binnen. Houd een weekje een dagboek bij om te kijken waar je nu zo druk mee bent. Plan verschillende rustmomenten in een dag, zodat je je niet zo hoeft te haasten. En ja, soms is het nodig om prioriteiten te stellen en keuzes te maken.”

6. Ontspan met een massage van essentiële oliën

Gun jezelf eens een massage bij een masseur of vraag je partner. Is dat geen optie, dan kun je ook heel goed jezelf masseren. Dit kan bijvoorbeeld met een mengsel van amandel- of jojoba-olie met twee druppels essentiële olie zoals lavendel, mandarijn of petitgrain. Deze geuren werken ontspannend, maar kies wel een geur die je lekker vindt.