Het gros van de Nederlanders haalt in rust adem alsof ze hardlopen. Hoe erg is dat? En hoe verander je je ademhaling? Logopedist en ademtherapeut Aimee van Munster stipt vier misverstanden aan over je ademhaling. Waar zit bij jou de winst? Start vandaag met gezonder ademhalen en voel je beter.

Misverstand 1: Een verkeerde ademhaling geeft duidelijke klachten

Logopedist en ademtherapeut Aimee van Munster: “Ademen is iets wat je vanzelf doet en wat je heel lang verkeerd kunt doen zonder dat dit problemen oplevert. Zodra er echter elders een kink in de kabel komt, kan het ineens niet meer goed voelen. Angst, een zere nek, hoofdpijn, benauwdheid, vermoeidheid, een drukkend gevoel op je borst, je opgejaagd voelen: je kunt het zo gek niet bedenken of het kan samenhangen met een verkeerde ademhaling. Het zijn vaak klachten waar de huisarts ook niet echt een verklaring voor heeft, waardoor ze al snel op de grote stresshoop gegooid worden zonder een oplossing te vinden. Ademtherapie kan dan vaak wel wat voor je betekenen.”

Misverstand 2: Je voelt vanzelf wanneer je goed ademt

“Er bestaan een legio redenen waarom mensen niet optimaal ademen. Het grootste euvel is dat we nooit de tijd meer nemen om te voelen wat er in ons lichaam gebeurt. Er bestaat namelijk niet één goede ademhaling. Wat ontspannen ademhalen is, voelt voor iedereen anders en verschilt per persoon gedurende de dag. Je ademhaling reageert namelijk op wat jij nodig hebt. Als je aan het hardlopen bent, is het logisch dat je ademhaling hoger zit en sneller gaat. Maar welke ademhaling voor jou goed voelt op welk moment, dat weten we nauwelijks nog. Dus ga dat eerst maar eens ontdekken. Gewoon aan je eigen keukentafel of aan je bureau.”

Misverstand 3: De buikademhaling ontspant het meest

“Het grootste misverstand is dat de diepe buikademhaling voor ons allemaal op elk moment het beste is. Ademhalen doe je niet alleen met je buik, maar met je hele romp. Je kunt het in je rug voelen, je borst, je ribben. Ieder lijf is anders. Iedereen haalt anders adem en iedereen ervaart ontspanning anders. Bovendien hebben we vaak een vrij eendimensionaal beeld van hoe ontspanning zou moeten voelen. De meesten hebben geleerd dat je je dan loom en zwaar voelt. Maar voel jij je juist zo licht als een veertje, dan betekent dat niet dat je iets ‘fout’ doet. Hoe voelt ontspanning voor jou? Die vraag moeten we zien te beantwoorden en dat is vaak lastig, omdat we vooral in ons hoofd en niet in ons lijf zitten. Leer je echter met je hele bovenlijf ademen, dan ontstaat er meer ruimte en dat kan heel bevrijdend voelen. Het kan je ook meer energie geven, waardoor je lekkerder in je vel komt te zitten.”

Misverstand 4: Als je gestrest bent en je ademhaling hoog zit, is yoga een aanrader

“Dan moet je dus wel weten waar jouw ademritme zit en hoe ontspanning voor je voelt. Dat is de basis. Helaas haalt het gros van de Nederlanders in rust adem alsof ze hardlopen. Ondertussen rennen we bij stress dan naar een yogaclub of gaan we mediteren, terwijl dát ademhalen voor gevorderden is.”

Aimee van Munster is ademtherapeut en logopedist in Harderwijk: sonoraharderwijk.nl