Hap, slik en je stress is weg. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Maar wat er op je bord ligt, kan wel degelijk helpen om je minder gestrest te voelen. Wij presenteren je daarom het anti-stress menu. Vul je boodschappenmandje met voedingsmiddelen waardoor je je vandaag nog relaxter voelt.

Magnesium – Zeewier en zonnebloempitten

Magnesium is hét anti-stressmineraal. Het werkt kalmerend en helpt je spieren en bloedvaten ontspannen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) krijgt zeker twintig procent van de mensen niet genoeg magnesium binnen. En als je blootstaat aan veel stress, is de kans op een tekort nóg groter. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen met veel stress een verhoogde uitstoot hebben van dit mineraal via de urine. In een stressvolle periode is een extra portie magnesium dus meer dan welkom.

Op je boodschappenlijstje:

  • Zeewier
  • Zonnebloempitten
  • Boekweit
  • Zilvervliesrijst
  • Groene bladgroenten (van spinazie tot boerenkool)
  • Noten en zaden (pompoenpitten, amandelen, sesamzaad)
  • Avocado
  • Banaan

Vitamine B – Pinda’s en peulvruchten

Wie stress te lijf wil gaan, heeft vitamine B nodig. Deze vitamines zijn een belangrijke brandstof voor je zenuwstelsel. Zo houdt vitamine B1 je bloedsuiker stabiel, heb je B5 nodig voor je hormoonhuishouding, helpt B3 bij de aanmaak van serotonine en wordt B12 gelinkt aan het voorkomen van stress. Ook zorgen B-vitamines ervoor dat je bijnieren goed werken. Deze twee kleine organen gaan bij stress hard aan het werk om het te reguleren.

Op je boodschappenlijstje:

  • Varkensvlees
  • Zonnebloempitten
  • Volkoren producten
  • Pinda’s
  • Spinazie
  • Champignons
  • Sojabonen
  • Melk
  • Ei

Vitamine D – Tonijn en ei

Vitamine D is de vitamine van de zon. Twee derde van de vitamine D in ons lichaam wordt aangemaakt onder invloed van zonlicht. Ieder straaltje UV-licht heeft dus direct effect op de productie van vitamine D. Als we in de winter en herfst veel binnen zitten en de zon niet krachtig is, neemt ons vitamine D-niveau snel af. Maar niet alleen in de donkere seizoenen loop je risico op een tekort aan vitamine D. Biofysicus en onderzoeker Frank de Gruijl vertelde eerder aan gezondNU dat ook in de zomermaanden een tekort op de loer ligt. Genoeg vitamine D binnenkrijgen is belangrijk, omdat het zorgt voor een sterk immuunsysteem en helpt tegen spanning.

Op je boodschappenlijstje:

  • Zalm
  • Tonijn
  • Ei
  • Aas
  • Boter

Vitamine C – Bloemkool en broccoli

Vitamine C is onmisbaar bij veel lichaamsprocessen. Het is de vitamine die ons beschermt tegen schadelijke stoffen waar iedereen mee te maken krijgt. Van virale infecties en fel zonlicht tot bacteriële infecties en stress. Wist je dat je in stressvolle situaties zelfs meer vitamine C verbruikt? Goede reden om voedingsmiddelen in te slaan die rijk zijn aan deze vitamine.

Op je boodschappenlijstje:

  • Bloemkool
  • Grapefruit
  • Rode peper
  • Sinaasappel
  • Broccoli
  • Papaja
  • Aardappelen
  • Rode paprika

Omega-3-vetzuren – Zalm en amandelen

Misschien denk je bij stress niet direct aan omega-3-vetzuren. Toch helpen deze vetzuren onder andere de productie van het stresshormoon cortisol te verminderen. Ook spelen de vetten een rol bij het gelukshormoon serotonine. Omega-3-vetzuren worden zelfs in verband gebracht met het voorkomen en het verhelpen van depressies. Lees er hier meer over.

Op je boodschappenlijstje:

  • Zalm
  • Walnoten
  • Sardines
  • Lijnzaadolie
  • Amandelen
  • Aardbeien
  • Tonijn
  • Haring
  • Frambozen