<-- NIET ACTIEF -->

In een maatschappij waarin iedereen druk, druk, druk is, is meer in het moment leven geen overbodige luxe. Maar hoe doe je dat? Om de week deel ik een mindfulness-oefening die je daarbij helpt. Deze week: tel je stappen als je loopt.

Zoals ik eerder al vertelde, ben ik gek op wandelen. ‘Een dag niet gewandeld, is een dag niet geleefd’, zou bijna mijn lijfspreuk kunnen zijn. Iedere keer als ik thuiskom na een ommetje of een langere wandeling, ben ik verbaasd hóe goed het mij doet. Wandelen zorgt voor lucht in mijn hoofd, nieuwe energie en een gevoel van ‘hoera-ik-leef’. Door het lezen van het boek Wandelen van de zenmonnik Thich Nhat Hanh ben ik anders naar de kleine afstanden die ik afleg gaan kijken. Want die paar stappen naar de wc, de supermarkt om de hoek of de koelkast op mijn werk, zijn ook een mooi moment om met mindfulness te oefenen. Of misschien wel juíst. Want hoe meer je met deze aandachtige manier van leven oefent, hoe sneller het een gewoonte wordt.

Er wordt wel gezegd dat één van de beste manieren om uit je hoofd te komen, focussen op je voeten is. Je hoofd en je voeten liggen immers ver uit elkaar. En of dit nou een fabeltje is of niet, voor mij werkt het. Na het lezen van Thich Nhat Hanh’s boek tel ik regelmatig mijn stappen. Ik loop iets langzamer dan normaal en probeer bewust te zijn van iedere stap die ik zet. Hoe mijn schoenzolen langzaam de grond raken, hoe mijn lichaam beweegt en het geluid van mijn voeten op de grond. Allemaal details waar ik normaal niet snel aandacht aan schenk. Het tellen van mijn stappen, is daarom voor mij het bewijs dat (bijna) alles een mindfulness-oefening kan zijn.

Mindfulness is altijd een goed idee, maar wat kun je allemaal doen? Hoe simpel het concept ook lijkt, daadwerkelijk mindful bezig zijn, vinden wij soms knap lastig. Gelukkig hebben we onze collega en redacteur Shirah Ipenburg, onze mindfulness vraagbaak. En de tips die zij ons geeft zijn zó leuk, simpel en praktisch; dat willen we jullie niet onthouden. In deze rubriek geeft zij om de week een mindfulness-tip om je lijf en hersenen te ondersteunen en stimuleren.