<-- NIET ACTIEF -->

Iedereen heeft weleens stress. En iedereen is geneigd om dan in dezelfde valkuilen te trappen. Van alleen maar harder werken tot de koektrommel plunderen. Wij helpen je deze 4 veelvoorkomende valkuilen herkennen zodat je er voortaan niet in stapt. 

Valkuil 1: Harder werken wanneer je stress hebt

Het menselijk brein kent zo zijn gebreken. Zo gaan we harder werken als we veel stress ervaren en nemen we minder de tijd om uit te rusten. Dat komt doordat ons brein zoveel mogelijk problemen wil oplossen, zelfs als die er helemaal niet zijn. In een stressvolle tijd wordt hard werken onze pioriteit, terwijl ontspanning dat juist zou moeten zijn.

Tip: Merk je dat je alleen maar harder gaat werken? Voorkom dan dat je in een sneltrein terechtkomt en trap op tijd op de rem. Door harder te werken kom je namelijk in een vicieuze cirkel terecht van stress, stress en nóg meer stress. Allesbehalve gezond.

Valkuil 1: Ongezond eten

Stress zorgt ervoor dat we eerder naar ongezonde voeding grijpen omdat we ons minder goed kunnen beheersen. Dat terwijl gezond eten er juist voor zorgt dat we beter om kunnen gaan met stress. Benieuwd wat je in tijden van stress het beste op je boodschappenlijstje kunt zetten? Hier vind je een handig anti-stress menu.

Tip: Heb je de laatste tijd meer zin om te snacken? Vraag jezelf dan af of je meer stress ervaart en ga op zoek naar gezonde alternatieven.

Valkuil 3: Geen tijd maken voor vrije tijd

Als we weinig tijd hebben, schrappen we meestal als eerste de leuke dingen die we in onze vrije tijd hebben gepland. Niet doen! Zie je vrije tijd als noodzakelijk en plan bewust ontspanningsmomenten. Als je voldoende relaxt, kun je meer stress aan én beter presteren op de momenten dat het nodig is. Om echt goed tot rust te komen, is het belangrijk om ook tijd te maken voor sport. Het is wetenschappelijk bewezen dat sporten stress reduceert.

Tip: Blok momenten in je agenda om te ontspannen en neem een afspraak met jezelf even serieus als een afspraak met een ander.

Valkuil 4: Stress te laat herkennen

Het lastige van stress is dat snel maar door blijft denderen. Je hebt pas door dat je gestresst bent als het eigenlijk al te laat is. Wil je stress eerder herkennen? Word dan bewust van je eerste stressignalen. Zo kun je het voortaan op tijd ingrijpen.

Tip: Schrijf een persoonlijke gebruiksaanwijzing. In dit handige schema staat welke klachten je ervaart als je gestrest bent en wat jou helpt om te relaxen.

Leren omgaan met stress; het zou volgens ons een vak op school moeten zijn. Omdat dit niet zo is, geeft gezondNU er les in. Haal eerst diep adem en lees dan de artikelen uit deze rubriek, zodat we samen manieren vinden om stress te verminderen of er minstens beter mee om te gaan.