<-- NIET ACTIEF -->

Piekeren kun je ook wel omschrijven als verkeerde kant op fantaseren. Het is functioneel om oplossingen uit te denken, maar niet om je zorgen te maken over dingen die misschien kunnen gebeuren. Hoe pak je piekeren aan? Wij geven je een simpele techniek die maar vijftien minuten duurt.

De één piekert meer dan de ander en dat is een beetje genen en karakter en een beetje aangeleerd. Hebben we stress, dan zijn we vaak meer aan het piekeren. Ons brein wil namelijk graag oplossingen bedenken en op die manier stress verminderen. Heel attent van je brein, maar dat eindeloze gepieker zorgt juist voor meer stress.

Neem elke dag 15 minuten om te piekeren

Onze tip om minder te piekeren? Ga piekeren! Dat is natuurlijk erg kort door de bocht, want de hele dag malen, dubben en denken heeft geen zin. Wat wel zin heeft: jezelf elke dag vijftien minuten de tijd geven om te piekeren en je gedachten op te schrijven. Zo geef jij jezelf onbewust de toestemming om de rest van de dag met andere dingen bezig te zijn. Piekeren wegstoppen heeft geen zin: het komt altijd bovendrijven én het heeft een functie. Je wilt namelijk problemen oplossen. Het is daarom belangrijk deze gedachten wel de ruimte te geven. Met een piekerkwartiertje geef je jezelf hiervoor de ruimte, maar baken je die wel af. Je ervaart daardoor meer controle over je piekergedachten.

Zo maak jij je eigen piekerschriftje

Om je piekergedachten op te schrijven, kun je je eigen piekerschriftje maken. Een aantal tips:

  • Schaf speciaal een schriftje, notebook of boekje aan voor het piekeren. Schrijf de gedachten dus niet bij andere aantekeningen, dan verliest het piekerschriftje zijn kracht. Ook kan het het letterlijk dichtslaan van het boekje je helpen om met een fysieke beweging je piekermoment af te sluiten.
  • Is het boekje dicht? Dan is het piekerkwartiertje voorbij en geef je jezelf toestemming weer aan andere dingen te denken. Toch weer aan het piekeren? Herinner jezelf dan eraan dat je deze gedachten pas de ruimte geeft tijdens je volgende kwartiertje.
  • Let er op dat je het schriftje uit het zicht legt, zodat je er niet aan herinnerd wordt gedurende de dag.
  • Is er iets cruciaals gebeurd waardoor je je gedachten graag op wil schrijven? Geef jezelf dan ook de ruimte om eens extra in het boekje te schrijven en zo piekeren te voorkomen.

Wil je minder stress ervaren? Lees deze 10 snelle tips tegen stress.

Leren omgaan met stress; het zou volgens ons een vak op school moeten zijn.
Omdat dit niet zo is, geeft gezondNU er les in. Haal eerst diep adem en lees
dan de artikelen uit deze rubriek, zodat we samen manieren vinden om stress
te verminderen of er minstens beter mee om te gaan.