<-- NIET ACTIEF -->

Minder stress ervaren? In een samenleving van doen-doen-doen vergeten we soms om stil te staan. Om te relaxen. Wil je het wat rustiger aan doen? Denk dan eens aan deze tien minitips voor een leven met minder stress.

Gestresste mensen zitten het gros van de dag in hun hoofd. Denken over wat nog komen gaat, anticiperen op de toekomst. Of malen juist over dingen in het verleden. Wil je minder stress? Probeer dan deze tien tips om wat meer in het hier en nu te leven en bewuster te worden van je lichaam.

10 tips voor minder stress

  1. Loop vaker op blote voeten. De aanraking met de grond trekt je aandacht naar het hier en nu.
  2. Overweeg een huisdier te nemen. Altijd al een hond of kat willen adopteren? Ze zijn niet alleen superlief, maar vragen ook je aandacht, waardoor je wel in het hier en nu moét komen. Daarnaast zorgt het wandelen met een hond ook nog eens voor minder stress.
  3. Maak er een sport van om zo vaak mogelijk op je ademhaling te letten, terwijl je andere dingen aan het doen bent. Door op je ademhaling te letten, word je bewust van je lichaam. Je kunt trainen om aan het werk te zijn, en tegelijkertijd je ademhaling regelmatig te blijven volgen.
  4. Breng je leeftempo omlaag. Leef je leven nét iets langzamer dan je normaal gesproken doet.
  5. Vind een hobby waarbij je bezig bent met je handen of lees boeken of tijdschriften. Door daadwerkelijk iets in je handen te hebben, kom je sneller uit je hoofd en ervaar je minder stress. Niet zo’n boekenlezer? Je kunt ook kiezen om een maand lang gratis luisterboeken te luisteren.
  6. Kom overal te vroeg. Zo ervaar je in elk geval geen tijdsdruk. Geen tijdsdruk is minder stress.
  7. Probeer jezelf aan te leren: hoe gestresster ik ben, hoe gezonder ik eet. Op stressvolle momenten kun je voedzame maaltijden goed gebruiken.
  8. Maak een prioriteitenlijstje. Wat is op dit moment het belangrijkste?
  9. Schrijf alles op. Blijven allerlei gedachtes maar door je hoofd spoken? Wanneer je ze opschrijft, valt de last die je voelt sneller van je schouders.
  10. Maak extra tijd vrij om te sporten of intensief te bewegen. Het is bewezen dat sporten helpt om stress te reduceren. Daarnaast is het een perfecte manier om uit je hoofd te komen en bewust te worden van je lichaam.

In een creatieve bui? Maak dan eens deze collage voor minder stress.

Leren omgaan met stress; het zou volgens ons een vak op school moeten zijn.
Omdat dit niet zo is, geeft gezondNU er les in. Haal eerst diep adem en lees
dan de artikelen uit deze rubriek, zodat we samen manieren vinden om stress
te verminderen of er minstens beter mee om te gaan.