<-- NIET ACTIEF -->

Minder stress ervaren? Kijk dan eens hoe jij omgaat met je mailbox. Hoewel stress niet ongezond is, kan een teveel aan stress je ongelukkig maken. Wij geven je vijf gemakkelijke tips om beter om te gaan met je mail, en zo een stukje meer ontspannen door het leven te gaan.

Tip 1: Minder stress door duidelijke onderwerpregels

Ontvang je zóveel mails dat je door de bomen het bos niet meer ziet? Stel je collega’s voor om de onderwerpregels van mails slim te gebruiken. Zo kun je aan het begin van de mail haakjes zetten, met de functie of actie.

Voorbeelden:

  • [graag reactie voor morgen] Graag het verslag sturen
  • [ter informatie] Het verslag
  • [vraag] Wat vind jij van het verslag?
  • [verzoek] Het verslag redigeren
  • [spoed] Het verslag doorsturen

Op deze manier zie jij in een oogopslag waar prioriteiten liggen, en welke mails even kunnen wachten. Bovendien zullen je collega’s je dankbaar, ook zij hebben baat aan deze tip voor minder stress.

Tip 2: Minder stress door mails te snoozen

Wist je dat je mails kunt snoozen? Het kan een heleboel stress schelen als je weet dat je nu niets hoeft te doen met het mailtje – maar volgende week wel. Door te snoozen blijft je mailbox leeg en overzichtelijk. Doe het wel tactisch en maak het geen onderdeel van uitstelgedrag: je wilt niet dat je een week later tientallen gesnoozede mails ontvangt. Dat werkt dan weer averechts. Gebruik je Gmail? Het is het klok-icoontje helemaal rechts van je mailtje (zie hieronder).

Tip 3: Open een mail één keer

Soms verdwijnen problemen als sneeuw voor de zon, wanneer je letterlijk niets doet. Leer jezelf aan om niet continu zo snel mogelijk te reageren op elke mail. Dat is vaak nergens voor nodig en een deel van de mails zijn überhaupt overbodig. Maar zie of open je eenmaal een mail? Onderneem dan direct actie: beantwoorden, doorzetten, in je agenda inplannen of weggooien bijvoorbeeld. Anders ben je er alleen maar meer tijd aan kwijt.

Tip 4: Stel een automatisch antwoord in

Deze tip is vooral handig voor mails die je ontvangt van externen. Er zijn mensen die erg ongeduldig kunnen worden, wanneer ze niet snel genoeg reactie krijgen. Oplossing? Stel een automatisch antwoord in. Benoem in het antwoord dat je zo spoedig mogelijk reageert op de mail. Je kunt er eventueel in zetten hoe ze je kunnen bereiken bij noodgevallen. Zo kun je je mailbox ook loslaten, wanneer je even geen tijd hebt. Je weet dan namelijk zeker dat mensen je bij noodgevallen kunnen bereiken.

Tip 5: Check je mail op vaste momenten

De grootste stressfactor van mail is dat je voortdurend gestoord wordt tijdens je taken. Kies daarom voor jezelf een paar vaste momenten dat je je mail checkt. Zo word je niet telkens afgeleid, en kun je je volledig focussen. Mensen raken met name gestresst wanneer ze vaak en veel moeten switchen tussen taken. Dus: de deur uit met dat multitasken! En tot slot: check je mail alleen tijdens werktijden. Het strikt gescheiden houden van je privé- en werkleven bespaart je een hele hoop stress.

Nog meer tips voor minder stress? Maak deze collage om inzicht te krijgen waar jouw stress vandaan komt!

Leren omgaan met stress; het zou volgens ons een vak op school moeten zijn. Omdat dit niet zo is, geeft gezondNU er les in. Haal eerst diep adem en lees dan de artikelen uit deze rubriek, zodat we samen manieren vinden om stress te verminderen of er minstens beter mee om te gaan.