Terwijl de één bij een kleine tegenslag al geneigd is om compleet in paniek te raken, blijft de ander, wat er ook gebeurt, altijd zen. Dat niet iedereen even stressbestendig is, is duidelijk. Maar hoe komt dat? En kun je leren om minder snel gestresst te raken?

Ze wandelen fluitend het kantoor binnen, halen hun deadlines met een glimlach en stappen voldaan hun bed weer in. Hoe doet die collega dat toch, vraag jij je af na een dag vol bloed, zweet, tranen en stress waar je ‘u’ tegen zegt. Het is bijna jaloersmakend, dat de één nooit stress lijkt te hebben en jij wel. Maar is er ook een verklaring voor?

Stress en persoonlijkheid

Dat de één beter tegen stress kan dan de ander, heeft volgens Najla Edriouch, psycholoog en brein achter het blog en YouTube-kanaal ‘Psycholoog Najla’, met meerdere factoren te maken. Ten eerste: aanleg. “Sommige mensen zijn genetisch gezien angstiger aangelegd en schieten sneller in de stress. Maar ook je persoonlijke eigenschappen spelen een rol. Als jij geneigd bent problemen uit de weg te gaan of dingen te goed wilt doen, dan is de kans groter dat jij sneller en vaker last hebt van stress.”

Het effect van hormonen

Ook lichamelijke klachten kunnen effect hebben op je stressbestendigheid. “Het is cliché, maar waar: vrouwen die ongesteld zijn of in de overgang, kunnen door hormonale invloeden net wat heviger reageren. Je ziet het ook bij mensen met bijvoorbeeld schildklierproblemen of extreme vermoeidheid. En hoe stressbestendig je bent, heeft ook te maken met de gebeurtenissen die je meemaakt in je leven. Hoe stressbestendig je bent, heeft dan ook te maken met persoonlijke eigenschappen, lichamelijke oorzaken en wat je meemaakt in je leven. Zijn die drie in balans, dan kun je stress beter handelen.”

Stress is gezond

Dat er mensen zijn die nooit stress hebben, is volgens Edriouch een fabel. “Iedereen heeft wel eens stress. Bovendien is het niet alleen maar slecht en negatief; het kan ook gezond en nuttig zijn. Zo zorgt gezonde spanning ervoor dat we beter handelen in bepaalde situaties. Er worden op dat moment hormonen aangemaakt die ervoor zorgen dat je focus wordt aangescherpt en je concentratie wordt vergroot. Heb je dagen- of wekenlang stress en is de balans met rust en ontspanning zoek? Dan gaat het de verkeerde kant op en moet je ingrijpen.”

3 tips van Najla Edriouch

Stressloos door het leven gaan; dat kan dus niet, maar is ook niet nodig. Gelukkig kun je leren om stressbestendiger te worden. Hoe? Edriouch deelt haar drie beste tips:

1. Compenseer stress met ontspanning

“Stress voorkom je niet en daarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan het compenseren ervan. Kijk reflecterend naar je week en breng in kaart wat voor jou stressgevers zijn. Heb je een hele stressvolle dag? Zorg dan dat je gedurende diezelfde dag ook de nodige uren reserveert voor ontspanning. Bepaal voor jezelf welke dingen je rust, ontspanning en energie geven. Zolang de balans klopt, is het goed.”

2. Praat erover

“We zijn geneigd om niet uit te spreken dat we stress hebben en accepteren dat het ‘erbij hoort’. Maar het helpt juist enorm om erover te praten en steun te zoeken bij anderen. Besef dat je niet de enige bent die stress heeft en juist een ander kan je helpen om er op een goede manier mee om te gaan. Daar heb je de volgende keer wellicht wat aan.”

3. Wees je bewust van je lichaam

“Houd er rekening mee dat stress van alles doet met je lichaam. Het heeft onder andere effect op je ademhaling, hartslag, spieren. Langdurige stress kan lichamelijke klachten zoals hoofd- en buikpijn veroorzaken. Iedereen reageert er anders op. Laat je lichaam ook voldoende ontspannen. Ademhalingsoefeningen doen, in bad gaan of yogalessen volgen zijn goede manieren om je lichaam weer tot rust te brengen. Als je van jezelf weet hoe jouw lichaam reageert op stress, kun je ook sneller ingrijpen.”

Foto door Radu Florin op Unsplash.