Hardlopen is heerlijk! Althans dat zeggen anderen …. Je stressniveau zou dalen, je hoofd leeg worden en je taille slanker. Maar beginnen met hardlopen is lastig, zeker als je al jaren niets doet en misschien een ziekte hebt als diabetes. Begin er toch mee! We geven vijf tips voor iedereen die wil starten met hardlopen.

1. Zoek een schema dat haalbaar is

In één keer een paar kilometer hardlopen als je al jaren een couchpotato bent? Dat gaat natuurlijk niet lukken! Of je nu lichamelijke problemen hebt, een ziekte of een slechte conditie; iedereen moet door de zure hardloopappel heen. Dat gaat alleen lukken met een schema dat bij jou past. Zoek op internet naar een schema die je ziet zitten en wees eerlijk naar jezelf. Beter een ‘slap’ maar realistisch hardloopschema dan een ambitieus ‘gedoemd om te mislukken’-schema.

2. Vergeet de warming-up niet

Gelijk rennen? Nope, warm eerst op! Je spieren, pezen en bloedsomloop moeten namelijk opstarten. Zonder goede warming-up loop je het risico op blessures. Dat geldt ook voor na het hardlopen, dan is het juist verstandig een cooling-down te doen.

3. Ga voor afstand, vergeet tijd en snelheid

Matig je snelheid, wees geduldig, maak je geen zorgen over je tempo en pak je rust. Hardlopen is niet hetzelfde als heel snel en heel vaak. Zo is een rustdag feitelijk ook een trainingsdag! Het is belangrijk je lichaam tijd te geven om te herstellen. Als je dat in je enthousiasme niet doet, zal je je lichaam uitputten, Regelmatig kleine stukjes hardlopen verkleint ook het risico op blessures. Oftewel: hardlopen zorgt voor gezondere spieren, gewrichten en een betere conditie, maar je moet het niet overdrijven.

4. Wees trots op jezelf!

Hoe ver heb je gerend? In hoeveel tijd? Ging het beter dan eergisteren? Hoe voelde je je? Welke problemen kwam je tegen? Schrijf je prestaties in een dagboekje en verbaas jezelf over hoe snel je vooruit gaat. Dat motiveert enorm. Beloon jezelf ook als je een doel hebt gehaald. Plan iets met vrienden, ga lekker koken of beloon jezelf door je agenda leeg te vegen en lekker en film te kijken. Sporten moet wel leuk blijven!

5. Diabetes? Check je bloedsuikerspiegel

Heb je diabetes? Maak dan van hardlopen een ritueel. Doe je hardloopkleren aan, meet je bloedsuikerspiegel en start dan pas met hardlopen. Is je bloedglucosewaarde lager dan 5 mmol/l? Dan is het niet verstandig je hardloopschoenen aan te doen en naar buiten te gaan. Neem voordat je gaat hardlopen minimaal 20 gram glucose. Zit je bloedglucosewaarde tussen de 5 en 10 mmol/l? Dan zit je goed! Zit je bloedglucosewaarde boven de 10 mmol/l? Dan is het niet zo verstandig te gaan hardlopen. Je bloedglucosewaarde zal alleen maar verder stijgen. Ben je een beginnend hardloper? Check voor en na het hardlopen je bloedglucosewaarde! Zo weet je na een tijdje wat hardlopen met je lichaam doet.

Hardlopen is een blessuregevoelige sport. Hoe voorkom je blessures? Lees het hier.