De hartslagmeters, stappentellers en smartwatches komen als paddenstoelen uit de grond. Wat gebeurt er als je een week je gezondheid bijhoudt met zo’n vernuftig apparaatje om je pols? Redacteur Lian ging de uitdaging aan en leerde vier dingen.

Met een smartwatch kun je van alles bijhouden: je slaap en hartslag, maar ook je menstruatie, voeding, training en hoeveel water je drinkt. Wat gebeurt er als je dit een week doet? Word je er gezonder door? Ga je er anders door leven? Ik nam de proef op de som: 8 dagen lang week de Fitbit Versa Lite niet van mijn zijde … ehh … pols. Dit leerde ik:

Eyeopener 1: Cijfers maken me zenuwachtig

Cijfers zijn nooit mijn specialiteit geweest. Sterker nog: ze maken me vaak zenuwachtig. Ook als ze mijn gezondheid meten. Ik vertrouw vooral op mijn lijf als gids, in plaats van dat ik calorieën tel of een hartslagmeter om doe. Wandelen zonder de stappen bij te houden of te kijken naar mijn hartslag, is een stuk meer ontspannen. Gewoon genieten van de buitenlucht, de bloemen, de vogels. Tegelijkertijd: een week deze gegevens bijhouden met een smartwatch, geeft wel degelijk inzicht in bijvoorbeeld hoeveel je drinkt en triggert ook om bijvoorbeeld vaker op te staan. Mijn enthousiasme voor cijfers is dus stiekem wel een tikkeltje aangewakkerd door de smartwatch.

Eyeopener 2: Het is echt moeilijk om aan 10.000 stappen te komen

Ik heb een zittend beroep en tijdens mijn werkuren kom ik niet veel achter mijn laptop vandaan, los van de bezoekjes aan de wc en de wandeling van twintig stappen naar de waterkoker. De stappenteller vind ik dus één van de meest interessante onderdelen van de smartwatch. Deze tikt de 10.000 stappen aan als ik het volgende doe op zo’n werkdag: het eerste uur van de dag relatief veel bewegen (lees: je klaarmaken, maar ook het huis aan kant maken en de tuin besproeien), van en naar het werk fietsen (totaal 40 minuten), tijdens de pauze een half uur wandelen en in de avond nog een wat kleiner rondje. Collega’s die met de auto naar het werk komen, schrikken hiervan. ‘Hoe lang moet ik dan wel niet wandelen?’ Aan de ene kant moet je inderdaad veel doen om aan die stappen te komen, aan de andere kant vind ik het ook een eyeopener dat ik tijdens een werkdag alsnog aan die stappen kan komen.

Feit: De norm van 10.000 stappen is geschat uit metingen bij mensen die voldoen aan bepaalde beweegnormen. De meest gehanteerde norm voor volwassen mensen is 150 minuten matige tot intensieve inspanning per week. Dat is bijvoorbeeld vijf dagen per week 30 minuten flink doorstappen. Mensen die voldoen aan deze norm zijn ook gemeten met een stappenteller. Het blijkt dat je ongeveer 10.000 dagelijkse stappen nodig hebt om de norm te halen.

Eyeopener 3: De smartwatch stimuleert om nét wat extra te bewegen

Wanneer ik ‘s avonds op de bank plof en zie dat mijn teller op bijna 8.000 stappen staat, sta ik toch weer op om nog een rondje te lopen in de buitenlucht. Hoppakee, 12.000 stappen! De smartwatch stimuleert mij echt om extra te gaan bewegen. Waar ik op de redactie in de pauze graag een maaltijdsalade wegtik, kies ik er sinds de Fitbit toch voor om te gaan wandelen. Elke dag weer. Er is ook een avond waarop ik richting bed wil gaan, totdat ik zie dat ik nog niet aan mijn stappen zit. Het gevolg: ik ‘wandel’ als een malle rondjes in de slaapkamer. Dat zal ook niet helemaal de bedoeling zijn …

Eyeopener 4: Je gaat snel zelf dokteren

Als nuchtere Westfries vind ik het belangrijk om te beseffen dat een smartwatch vooral een ondersteuning is voor een gezonde en actieve leefstijl. De cijfers zijn niet heilig (in de auto krijg ik er ook stappen bij) en laten de interpretatie grotendeels aan jezelf over. Zo geeft de smartwatch aan dat ik een lage hartslag heb, maar navraag bij een cardioloog leert me dat ik me geen zorgen hoef te maken. En ook mijn slaapcyclus valt me tegen als ik naar de grafiek kijk. Ik slaap toch goed? Een slaapprofessor vertelt ook nu dat er geen reden is tot paniek. Al met al zie ik zo’n slim horloge vooral als een mooi hulpmiddel om inzicht te krijgen in je levensstijl, je bewust te maken van patronen en gezonde gewoontes aan te leren.