Hardlopen de leukste sport van de wereld? Ruim twee miljoen mensen zal ja knikken en zich enthousiast in een hardlooptenue hijsen. De Nederlandse hardloper rent dan ook gemiddeld 34 kilometer per maand. Ben jij een hardloper? Maak het nog leuker en haal meer uit je training door deze fouten te voorkomen.

Hardlopen in de buitenlucht geeft je een gevoel van vrijheid. Rennen kan overal en op ieder tijdstip. Het betekent een moment voor jezelf, een moment om tot rust te komen. Door de volgende fouten niet meer te maken, ga je met nog meer plezier hardlopen. De eerstvolgende keer dat je op vakantie gaat, pak jij dan ook als eerste je hardloopschoenen in.

1. Je kijkt naar beneden

Hardlopen heeft een groot voordeel: je bent in de natuur. Je ziet andere dingen, beleeft de ondergrond anders, neemt de geur van de omgeving in je op. Het is net een grote ontdekkingstocht waarbij je schattige bruggetjes en leuke parkjes tegenkomt. Kijk dus vooral niet naar beneden, maar voor je uit én om je heen.

2. Je let niet op je ademhaling

Hardlopers zijn doodlopers? Nee hoor. Hardlopers die hijgen, dat zijn doodlopers. Haal je goed adem, dan loop je namelijk veel efficiënter. Beter ademhalen zorgt voor meer lucht, zuurstof en uithoudingsvermogen. Gelukkig zijn niet alleen de beenspieren trainbaar, maar ook de ademhalingsspieren. Zo ziet de juiste ademhaling eruit tijdens het hardlopen: je haalt door je buik adem, je gebruikt je mond en neus, je ademt ongeveer 25 keer per minuut, je haalt niet geforceerd adem. Het lekkerste loop je als je ademhaling in ritme is met je looppas. Kom je toch adem tekort? Ga dan terug in je tempo.

3. Je drinkt geen water

Ren je korter dan een uur, dan is de kans op uitdroging klein. Je kunt dan achteraf je vochttekort aanvullen. Loop je langer, dan heb je wel extra vocht nodig. Drink vooraf een glas water en begin na het eerste halfuur met drinken (voordat je dorst krijgt!). Je kunt kiezen voor water of voor een sportdrankje. Aangeraden wordt om 500 milliliter te drinken per uur.

4. Je gaat alleen op dagen dat je je goed voelt

Joggen kan helpen tegen (werkgerelateerde) vermoeidheidsklachten en stressklachten. Het is geen antwoord op burn-out en helpt ook niet iedereen, maar een rondje hardlopen kan helpen om je hoofd leeg te maken en eens even goed te ontspannen.

5. Je neemt onvoldoende tijd

Onvoldoende tijd om het op te bouwen, te herstellen, blessures te voorkomen, op te warmen … Veel lopers, en vooral de beginners, maken de fout om uit enthousiasme meteen veel kilometers te maken in een snel tempo. Heerlijk! Maar meer is niet beter als het gaat om hardlopen. De meeste hardloopblessures ontstaan door overbelasting. Probeer eens een programma te volgen en verhoog je tempo en het aantal kilometers geleidelijk. Last van een blessure? Negeer die niet, maar neem voldoende rust.

6. Je beperkt jezelf tot hetzelfde rondje

Natuurlijk is het heerlijk om meerdere keren hetzelfde rondje te rennen. Misschien is het wel een heel mooie route of kun je zo gemakkelijk je verbetering meten. Het is alleen zonde om altijd hetzelfde rondje te lopen. Juist hardlopen kan altijd en overal, maar daar gebruik van.

7. Hardlopen is je enige training

Ter ondersteuning van de hardloopprestatie is het slim om er een andere sport naast te doen. Denk aan je core! Veel hardlopers doen er dan ook krachttraining naast, maar je kunt ook naar yoga gaan. Door je spieren te trainen, kun je de kans op blessures verkleinen.

8. Je vergeet de zonnebrand

Wanneer de zon hoog aan de hemel staat, is het lekker loopweer. Maar pas je wel op met hardlopen in de volle zon? Het meest ideale is om te hardlopen voor elf uur ‘s ochtends of na drie uur ‘s middags. Dan is de straling net wat minder sterk. Om je huid te beschermen kun je een petje dragen en zonnebrandcrème aanbrengen. Gebruik een crème met minimaal factor 30 en zowel UVA- als UVB-bescherming. Vergeet ook je lippen niet.