Het gras onder je blote voeten voelen: daar worden we blij van. Blote voeten zijn ook lekker vrij en zweetloos. Is de beste schoen dan ook geen schoen? En krijg je van op blote voeten lopen ook echt sterkere voetspieren? Wij klopten met deze vragen aan bij fysiotherapeut Anne van Engelen.

Op blote voeten wandelen en hardlopen, is dat nou gezond of niet? Kamp Barefoot roept luid ‘ja’, terwijl wetenschappers nog aan het wikken en wegen zijn. Voorlopige conclusie: op blote voeten lopen is niet gezond en ook niet ongezond. Vanwege de kans op blessures is het niet voor iedereen slim om 24/7 zonder schoenen te lopen. Fysiotherapeut Anne van Engelen: “Blessures ontstaan vaak bij mensen die hardlopen op blote voeten doordat ze het te snel opbouwen. Bij het lopen op blote voeten is er sneller kans op een infectie of blessure doordat je bijvoorbeeld op een steentje trapt.” Voor je voetspieren zeg je wel volmondig ‘ja’ tegen blote voeten; tijdens het lopen worden namelijk alle spieren weer gebruikt en getraind.

Stand van je voeten

Zowel bij het lopen als het rennen op blote voeten kun je een ander looppatroon ontwikkelen. “Wanneer je op blote voeten loopt of rent, land je minder op je hak en meer op je zij-, midden- of voorvoet. Ook zijn de knieën meer gebogen en maak je kleinere stappen. Door het anders gebruiken van de blote voeten kan op langere termijn de stand, vorm en functie worden beïnvloed. Zo kan er meer ruimte komen tussen de grote teen en de andere tenen.”

Wanneer je niet gewend bent om zonder schoenen te lopen, moet je het geleidelijk aan opbouwen en je voetspieren trainen. “Er is geen vaste frequentie van opbouw bekend, maar vaker kleine beetjes in een rustig tempo is hierbij de meestgebruikte regel.”

Weg heup-, knie- en voetklachten

Hoe een voet eruitziet, is grotendeels erfelijk bepaald. Maar ook wat je dagelijks doet heeft invloed. “Op blote voeten lopen kan gunstig zijn voor mensen met behaalde heup-, knie- en voetklachten, maar bij mensen met achillespeesklachten en kuitklachten wordt het juist minder aangeraden.” Ook voor mensen met diabetes, MS en een hernia kan lopen op blote voeten zorgen voor risico’s, zoals infecties. Zij hebben vaak een verminderd gevoel in de voeten, waardoor ze tijdens het lopen op blote voeten niet voelen dat ze bijvoorbeeld in een stuk glas trappen.

3 oefeningen voor je voeten

    1. Handdoekje leggen. Ga op een stoel zitten en rol een uitgevouwen handdoek met je tenen op. Als je de handdoek helemaal hebt opgerold, neem je vijftien seconden rust.
    2. Knikkers rapen. Pak met je tenen steeds de knikker op. Dit kun je zittend of staand doen. Na tien tot twintig keer wissel je van voet.
    3. Cirkeltjes. Zit op een stoel en draai met één voet cirkels. Hierbij beweeg je alleen je voet, niet je hele been. Je kunt variëren in kleine en grote cirkels en in de richting.

Blote voeten tegen stress?

Stress, slaapproblemen en stemmingswisselingen zouden verminderen door regelmatig op blote voeten te lopen. Hier is echter onvoldoende wetenschappelijke onderbouwing voor. Ook het argument dat de schokdemping beter is als je geen schoenen draagt, is nog niet goed onderzocht.

Wist je dat er hele mooie blotevoetenpaden in Nederland zijn? Lees hier wat de mooiste bloevoetenpaden zijn van Nederland.