Naar een uur hard sporten, heb je vaak één ding: ontzettende dorst. Het ligt dan voor de hand om een sportdrankje te kopen. Dat geeft immers snel energie en is goed voor je herstel, toch? Voordat je de sportkantine straks verlaat met een willekeurig sportdrankje in je hand, lees eerst nog even dit artikel.

Sportdrankjes zijn er in allerlei soorten, maten en merken. Daarnaast vind je ze bijna overal: in de supermarkt, bij het tankstation, op scholen én in de sportkantine. Als deze drankjes in zulke grote hoeveelheden te koop zijn, dan moet het toch wel iets toevoegen aan je sportprestaties? gezondNU sprak sportdiëtist Linda Swart van Adviesbureau Voeding en Sport (AVS) om dit te achterhalen.

Dit is het verschil tussen sportdrankjes en eiwitshakes

Je hebt sportdrankjes en eiwitshakes, maar wat is nu het verschil? Linda Swart schept duidelijkheid: “In sportdrank zit voornamelijk suiker. Dat is de motor van je lichaam en dient als brandstof. Een eiwitshake bevat vaak alleen eiwit en draagt bij aan het herstellen en opbouwen van spieren in het lichaam. Dan gaat het dus echt om een bouwstof. Oftewel: sportdrankjes en eiwitshakes zijn niet hetzelfde!”

Sportdrankje of water?

Even terug naar de sportkantine. Je staat voor de balie en je ogen vliegen langs de flesjes Aquarius, AA Drink en Extran. Welke kies je? Swart: “Sportdranken zijn er in drie soorten: hypotoon, isotoon en hypertoon. Een hypotone drank is in feite een ander woord voor water. Een gemiddelde sporter heeft hier genoeg aan tijdens het sporten. Isotone en hypertone sportdrankjes bevatten water, elektrolyten en suiker. Het verschil tussen die twee zit hem hierin: isotone drank bevat minder suiker, wat van meerwaarde is voor duursporters tijdens een langdurige inspanning. Je vult hierdoor steeds een beetje suiker aan (snelle energie), waardoor je de training langer volhoudt. Voorbeelden van isotone drankjes zijn Aquarius Blue Berry (140 kcal bij 500 ml), AA Drink Isotone (110 kcal bij 500 ml) en Extran Hydro (110 kcal bij 500 ml). Het advies is om hypertone drankjes, zoals AA Drink High Energy, te laten staan tijdens het sporten. Ben je eigenwijs, dan maakt je maag overuren om het vocht te reguleren. Dat levert vaak problemen op.”

Sportdrankjes: effectief of pure reclame?

Op deze brandende vraag antwoordt Swart: “Er zit een kern van waarheid in de bewering dat sportdrankje effectief zijn, want onderzoek wijst uit dat vochtverlies de sportprestatie negatief beïnvloedt. Als je namelijk veel transpireert, raak je de nodige elektrolyten, denk aan zouten als natrium en magnesium, kwijt. Het gevolg is dat warmte het lichaam niet kan verlaten en je oververhit en uitgeput raakt. Sportdrankjes bevatten vocht én elektrolyten, waardoor ze effectief zijn bij langdurige inspanning of wanneer je sport bij hoge temperaturen. Als je normaal sport, sport je niet onder die condities. Voor de gemiddelde sporter hebben sportdrankjes daarom geen meerwaarde. In die zin is het dus pure reclame.”

Pas op voor te veel suiker

Moet er, net als bij energiedrankjes als Red Bull, een stop komen op sportdrankjes? Swart: “Dat zou geen slecht idee zijn. Water is voldoende bij het sporten en verder haal je energie uit fruit, brood en zuivel. Nu drinkt iedereen te pas en te onpas suikerklontjes, iets wat niet meer kan in een maatschappij waarin we strijden tegen overgewicht. Wist je bijvoorbeeld dat een AA Drink High Energy (hypertoon) van 500 milliliter maar liefst 300 calorieën bevat?”

Nu je dit weet, verlaat je de kantine misschien toch met een flesje water in je hand? Of beter: neem een fles mee die je zelf kunt vullen. Minder plastic, dus ook beter voor het milieu.