<-- NIET ACTIEF -->

Een simpele wandeling is niet genoeg om aan de 7.500 stappen te komen. Wil je meer stappen zetten? Dat vraagt om creativiteit. Wij bedachten daarom een aantal manieren om bijna moeiteloos aan je stappen te komen. Klaar? Wandelen maar!

1. Begin de dag met een stap

Sta tien minuten eerder op en wandel een rondje voor werktijd. Tien minuten wandelen is al goed voor zo’n duizend stappen. Maak er een sport van om iedere dag een iets ander rondje te lopen. Zo blijf je jezelf uitdagen en wordt het geen gezapige wandeling op de automatische piloot.

2. Doe die vergadering buiten

Heb je een videocall? Stap dan eens de deur uit en wandel ondertussen door de buurt. Een videocall is al gauw zo’n 15 minuten, wat wandelend gelijk staat aan 1500 stappen.
Als je geen digitale meetings hebt, kun je een vriend of familielid bellen om al wandelend bij te kletsen.

3. Daag jezelf uit met een app

Ben je competitief ingesteld, dan is de Ommetje-app iets voor jou. Met deze app kun je een wandelcompetitie starten met je vrienden, familie of collega’s. Zo kun je samen een ommetje lopen, zonder dat je op dezelfde locatie aanwezig bent. De app is ontwikkeld door hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder. Na iedere wandeling deelt hij een interessant hersenweetje.

4. Zet je drankje in voor meer stappen

Die latte macchiato of kop gemberthee staat nu gelijk aan een stukje beweging. Doe twee minuten jumping jacks voordat je je drinken pakt. Of loop een rondje door je huis of kantoor. Dat is al gauw goed voor 200 stappen per drankje.

5. Wandel tijdens je pauze

Haal een frisse neus tussen de middag en neem een bammetje mee in de hand. Een halfuurtje in de buitenlucht doet ook nog eens wonderen voor je creativiteit en je concentratie. Wanneer je het lastig vindt de deur uit te gaan, overweeg eens je favoriete playlist aan te zetten en swing de buurt door. Of zet een luisterboek of podcast aan. Geen zin om alleen te gaan? Vraag die leuke collega mee, of je gezellige buurvrouw als je thuiswerkt.

6. Loop de trap twee keer op

Wil je aan je stappen komen, neem dan standaard de trap twee keer. Dit zijn per keer al gauw vijftien stappen extra. Pak je de trap zo’n tien keer per dag, dan ben je zonder dat je het merkt al snel 300 stappen verder. De roltrap en lift laat je natuurlijk links liggen.

7. Loop terwijl je wacht

We wachten wat af op een dag. We wachten tot de waterkoker klaar is, het stoplicht op groen springt, er een printje uit de printer rolt of die vriendin er eindelijk er is. Maak er gewoonte van om – als dat kan – altijd lopend te wachten. De tijd gaat zo sneller en je komt makkelijker aan je stappen.

8. Maak actieve karwei-kaarten

Een creatieve manier om jezelf en je familieleden uit te dagen, is door karwei-kaarten te maken. Maak een stapel kaarten met allerlei klusjes die moeten gebeuren. Van de kamer stofzuigen tot het oud papier wegbrengen. Trek iedere dag allemaal één kaart en voer de opdracht uit. Zo kun je niet alleen achterstallige klusjes van je to-do list afstrepen, maar kom je ook meteen aan extra beweging.

9. Zet een bewegingstimer

Het gevaar van al dat thuiswerken is dat je aan je stoel vastgeroest raakt. De truc om dit te voorkomen? Een bewegingstimer zetten. Als de wekker na 45 minuten afgaat, is het tijd om een rondje te lopen en een paar strekoefeningen te doen.

10. Leen de hond van de buren

Na je werkdag is het tijd om even te ontspannen. Bied je aan als gratis uitlaatservice. Die overenthousiaste hond van je buurman maakt jouw wandeling wellicht een stuk levendiger! Zal de buurman vast niet erg vinden.

11. Haal boodschappen te voet

Een kleine boodschap nodig? Dan kan de auto mooi op de parkeerplaats blijven staan. Haal dat zakje rode uien of pak melk eens te voet. Beter voor jou én het milieu. Een wandeling naar de supermarkt is al gauw zo’n tien minuten heen en tien minuten terug. Plus: je kunt eens door de supermarkt struinen op zoek naar wat leuke, nieuwe producten om te proberen. Zo heb je ook weer wat extra stappen te pakken.

12. Sluit de dag al dansend af

Een betere manier om de dag te eindigen is er bijna niet. Zet je favoriete muziek op of zoek een dans-playlist op YouTube of Spotify. Beweeg ritmisch op de muziek, stap expres uit de maat of maak dansmoves waar je spontaan de slappe lach van krijgt. Samen dansen is natuurlijk nog veel leuker.