Japanners duiken al decennialang het bos in om stress te lijf te gaan. Jij en ik doen dat misschien ook wel, maar in welk tempo dender jij door het bos? Bij shinrin-yoku doe je dat in slow motion, aldus natuurtherapeut Natascha Boudewijn. Wat kan dit bosbaden voor jou betekenen?

1. Japanners gebruiken bosbaden als therapie

Natascha Boudewijn natuurtherapeut en schrijver van Het kleine shinrin-yoku boek: “Letterlijk betekent shinrin-yoku ‘een bad nemen in het bos’. De Japanners gebruiken bosbaden als therapie, omdat het een louterend effect heeft op lichaam en geest. Shinrin-yoku haalt het tempo uit het leven. Als je gewoon met een vriendin naar het bos gaat, dan stap je vrolijk kletsend door. Ook lekker! Maar wanneer je je pas vertraagt en in slow motion door het bos gaat, ontstaat er tijd om in te zoomen op een wolk die voorbijdrijft, het licht dat op een tak valt. Als je dat honderd procent aandacht geeft, wordt het vanzelf stiller in je hoofd. Dat is magisch. Het bos is zoveel meer dan een verzameling bomen.”

2. In Japan wordt veel onderzoek gedaan naar shinrin-yoku

“In Japan is al veel onderzoek naar shinrin-yoku gedaan. Je ziet dat het de bloeddruk goed doet, dat het de hoeveelheid stresshormonen in je lijf laat dalen. Ook wandelcoaches nemen je mee het bos in, maar die gebruiken de natuur vaak als metafoor voor je gevoelsleven. En dan ben je uiteindelijk toch in je hoofd aan het analyseren. Bosbaden is meer á la yoga een manier om in het hier en nu te komen. De natuur is onze ultieme resetplek. Die voorkeur zit in ons DNA. Daarom voelt het bos ook vaak als thuiskomen. Als je op die manier vervolgens ook thuis kunt komen bij jezelf, dan voel je beter wat je nodig hebt en kun je ook beter voor jezelf zorgen.”

3. Bosbaden is lekker toegankelijk

“Bosbaden is zoiets moois. Het is goedkoop, vrijwel overal beschikbaar en altijd dichtbij. Maar we maken nauwelijks nog gebruik van de kracht van de natuur. Misschien omdat het zo gewoon en vanzelfsprekend is. Het echte bosbaden kost tijd, je bent er zo tweeënhalf uur mee bezig. Maar heb je de techniek eenmaal onder de knie, dan kun je het ook toepassen in je eigen tuin, het park of op een grasveldje. Je kunt je lunchpauze gebruiken om in de natuur uit je hoofd te komen en helemaal in het hier en nu je aandacht te geven aan een veertje dat naar beneden dwarrelt of aan een vlinder die voorbij fladdert.”

4. De verbondenheid met de natuur werkt troostend

“Mensen beschouwen zich steeds meer als een losstaand onderdeel van de natuur, terwijl wij net als paddenstoelen, bloemen of eekhoorns de natuur zijn. Als je ten volle beseft dat we deel uitmaken van dat grotere geheel, kan die verbondenheid enorm troostend werken. Je hebt niet overal de regie over, er is iets groters dat een hoop voor je regelt.”