Van alle Europeanen zitten de Nederlanders het meest. Ongezond, als je het ex-topsporter en interieurarchitect Evelien Koekkoek vraagt. Als expert op het gebied van gezond werken legt zij ons uit hoe je je eigen werkruimte gezonder maakt. Want je werkdag wordt er niet alleen productiever van, je bent ook creatiever.

“Ik merk dat heel veel werknemers gezondheidsklachten hebben” vertelt Evelien Koekkoek. “Als je te lang in dezelfde houding blijft zitten, loopt de bloedtoevoer naar je benen minder goed door, wat kan leiden tot vroegtijdige dood. Nederlanders zijn daarentegen wel voortvarend. Zo doen we aan flexwerken. Mijn missie is om mensen gezonder te maken en hen uit te dagen om meer te bewegen.”

Zeg ja tegen een zit-sta werkplek

“Een staande vergadering duurt gemiddeld een derde korter dan een zittende vergadering, maar heeft hetzelfde resultaat. Er zijn tegenwoordig bureaus waar je achter kunt fietsen en tegelijkertijd kunt werken. Ook heb je zit-sta werkplekken die automatisch omhoog gaan als je te lang zit. Het is bewezen dat je productiever bent als je meer beweegt, maar vooral ook creatiever.”

Wissel regelmatig van houding

“Wissel elk halfuur van houding om de bloedtoevoer naar je benen te stimuleren. Let op je houding en vraag een ergonomisch expert of de bedrijfsarts over hoe je je stoel het beste kunt instellen. Met een laptop kijk je meestal te veel naar beneden. Gebruik daarom een los, hoog scherm. Als het kan, richt je werkplek in als staplek. Drink ook veel water, zodat je vaker naar het toilet moet en dus vaker heen en weer loopt.”

Zet planten neer

“Niet alleen zijn planten luchtzuiverend, het is ook wetenschappelijk bewezen dat uitzicht op de natuur je creativiteit en productiviteit bevordert en pijn reduceert. Zet planten neer die zuurstof afgeven voor een betere luchtkwaliteit. Een drakenbloedboom, vrouwentong of vaantjesplant zijn voorbeelden.”

Vermijd kopieerapparaten en printers

“Zonder dat je het doorhebt, geven vloerbedekkingen, muurverf, elektrische apparatuur en schoonmaakmiddelen chemische stoffen af aan de lucht. Gebruik daarom natuurlijke materialen, zoals hout of bamboe. Er bestaan zelfs tapijten van mais.”

Zorg voor genoeg licht

“Daglicht kan helpen om je minder depressief te voelen. Plaats eventueel extra belichting, kunstlicht, als het donkerder is buiten. Een reflecterend bureau is onrustig voor je ogen. Het licht moet zo min mogelijk weerspiegelen, anders raken je ogen vermoeid.”

Let op de akoestiek

“Een verkeerde akoestiek staat in de top vijf van grootste irritaties op de werkvloer. Je kunt de akoestiek verbeteren door bijvoorbeeld afgesloten belplekken te creëren of de indeling te veranderen.”