Een goede nachtrust begint met een rustmoment vóórdat je naar bed gaat. De dag vliegt aan je voorbij en zelfs in bed blijf je door razen. Heb je het wel goed aangepakt vanmiddag? Heb je morgen wel tijd om je vriendin nog te zien? Zet jezelf op ‘stop’: creëer een rustmoment. Aromatherapeut en docent Ellen Wagenaar van Chi Natural Life legt uit hoe je dit kunt doen met essentiële oliën, zodat je beter slaapt.

Je hebt van die dagen dat je jezelf moet dwingen om naar bed te gaan, maar eigenlijk wil je nog zoveel doen. Maar je weet: voldoende slapen is belangrijk. Dus hup, gauw je bed in duiken. Ook al heb je het besluit genomen om te gaan slapen, direct slapen lukt dan niet. In je hoofd heb je namelijk nog geen rust. Het is belangrijk om die rust wel te creëren, bijvoorbeeld door gebruik te maken van aromatherapie.

Aromatherapeut en docent Ellen Wagenaar ontdekte op haar zeventiende aromatherapie en gebruikt dit nu al jaren in haar praktijk. Ook geeft zij ook diverse workshops en schreef zij een boek over dit onderwerp. Aromatherapeuten werken met essentiële oliën om lichamelijke en psychische klachten te verhelpen. Maar hoe maak je thuis gebruik van aromatherapie om beter te kunnen slapen? Ellen Wagenaar legt het uit.

Dit heb je nodig:

Een essentiële olie in de geur lavendel, sandelhout, ylang ylang, mandarijn, sinaasappel, vetiver of ho-hout, ceder of bergamot. Ellen Wagenaar: “Deze worden hier vaak voor gebruikt, want oliën van bloemen, hout en wortel gebruik je bij ontspanning. Het is wel belangrijk dat je de geur ook écht lekker vindt, anders ga je ook niet ontspannen. Bovendien kun je ook nog de geuren lekker met elkaar mengen, zo combineert sinaasappel goed met ho-hout. Je doet dan van beide oliën een druppel.”

Zo gebruik je het:

1. Verdampen
Wagenaar: “Om de essentiële oliën te verdampen kun je een verdamper gebruiken, maar je kunt ook wat druppelen op een geurblokje of op een zakdoek en dit naast je kussen leggen. De geur zal verdampen en zich verspreiden, die geur zal direct een effect hebben op je geest. Overigens is het niet zo dat meer druppels van de essentiële olie ook meer effect geeft. Hoe minder druppels, hoe beter het effect voor ontspanning. Meer druppels geven juist een stimulerend effect, omdat je ook veel prikkels krijgt.”

2. Voetenbad
Wagenaar: “Een voetbad is sowieso ontspannend. Je krijgt lekker warme voeten, de energie gaat uit je hoofd. Het is dan erg lekker om ook nog een essentiële olie te gebruiken. Twee druppels van de essentiële olie vermeng je in een schaaltje met een neutrale badolie, een hydrofiele olie. Dit is te koop in een natuurvoedingswinkel. Als je dit door elkaar hebt gemengd, voeg je het toe aan je voetenbad.”

3. Smeren op de huid
Wagenaar: “Om het op de huid te smeren moet je de essentiële olie vermengen met een basisolie zoals amandel- of jojoba-olie. Vermeng 10 ml basisolie met twee druppels essentiële olie naar keuze. Dit smeer je onder je voeten en op je buik. In de natuurgeneeswijze zijn dit belangrijke plekken van het lichaam.”