<-- NIET ACTIEF -->

Etherische olie is een perfect hulpmiddel om die winterdip zo veel mogelijk buiten de deur te houden, je te wapenen tegen verkoudheid en je huis te hullen in de geur van kaneel en appeltaart. Met een paar druppels van deze aromatische stoffen uit planten, kun je enorm veel. Leer omgaan met de oliën met dit stappenplan!

Stap 1: Welke etherische olie past bij jou?

Als je in de winkel staat, weet je van gekkigheid vaak niet meer welke etherische olie je moet kiezen. Er zijn er zoveel. Onze tip: volg je neus. Geurvoorkeuren zijn ontzettend persoonlijk. Of je een goed gevoel krijgt van lavendel of dat het juist boosheid of verdriet oproept, hangt af van de herinneringen die jij koppelt aan die specifieke geur. Je persoonlijke geschiedenis, geur en emotie zijn sterk aan elkaar gekoppeld. Een geur die weerzin oproept of die je vindt stinken, die doet niet veel goeds voor je en is uitgesloten. Dat maakt kiezen in een klap makkelijker!

Stap 2: Weet hoe etherische olie werkt

Als je essentiële oliën op moleculair niveau bekijkt, dan valt op dat de moleculen in etherische oliën ontzettend klein zijn. Die geringe omvang in combinatie met hun vorm maakt dat ze door je huid kunnen dringen en via de longen het lichaam binnenkomen. Dat kunnen andere geuren zoals ‘gewone’ voedingsluchtjes niet.

Stap 3: Gebruik etherische olie op de juiste manier

Arnica tegen blauwe plekken of kamille tegen brandwondjes. Etherische olie moet je nooit zomaar aanbrengen op je huid, desalniettemin kan het je geweldig helpen aan een beetje beterschap. Maar dan moet je het wel altijd vermengen met een plantaardige basisolie, zoals bijvoorbeeld jojoba-, kokos-, amandel- of arganolie. Hoeveel druppels etherische olie voeg je toe? Essentiele olie is heel geconcentreerd, dus je gebruikt algauw te veel. Over het algemeen kun je als veilige richtlijn aanhouden dat je aan tien milliliter basisolie maar twee druppels essentiële olie hoeft toe te voegen.

Stap 4: Zet ze in voor je gezondheid

Essentiele oliën die rustgevend werken verlagen je hartslag en laten je bloeddruk dalen. Die lichamelijke rust heeft zijn uitwerking op je geestelijk welbevinden en andersom. Er zijn echter ook essentiële oliën die vooral lichamelijk ingrijpen door antibiotische eigenschappen of doordat ze schimmels doden. Ze worden ingezet door gynaecologen bij vaginale schimmelinfecties, in de urologie om blaasontsteking te behandelen of in de dermatologie om de huidconditie te verbeteren bij acne en psoriasis.

Met deze drie etherische oliën in je medicijnkastje heb je een kleine medische basiskit:

  • Tea-tree-olie kan bacteriën, virussen en schimmels neutraliseren. De olie is huidvriendelijk en kun je daarom inzetten bij kalknagels, wratten en puistjes.
    Als je keelpijn hebt, een slechte adem of last van tandvleesontstekingen, dan kun je ook gorgelen met verdunde tea-tree-olie. Twee druppels op een glas water is genoeg. Neem een slok, gorgel en spuug uit.
  • Lavendel is een echte rustgever, maar herstelt ook de huid en verzorgt je spieren. Op een verdamper zuivert lavendel de lucht en houdt het insecten op afstand. Maar lavendel is pas echt beroemd geworden als slaapmutsje. Gewoon een paar druppels op je kussen laten vallen en … Zzz!
  • Eucalyptus helpt je vrijer te ademen en is dus ideaal bij verkoudheid en griep. Je kunt dan gewoon wat druppeltje op je zakdoek doen.

Ook een kompres met etherische olie is een goed idee als je echt even opgelapt moet worden. Je kunt kiezen voor een warm of een koud kompres. De warme variant zet je vooral in bij rugpijn, kramp, menstruatieklachten, gewrichtspijn en buikpijn. Een koud kompres stilt ook pijn, maar dan vooral bij hoofdpijn en koorts, een huidinfectie of verzwikking. Zo maak je een kompres: vul een bak met warm of koud water, voeg hier een kopje melk aan toe met daarin drie tot vijf druppels etherische olie opgelost. Laat een katoenen doek nat worden in de bak en knijp hem flink uit voor je hem op de pijnlijke plek legt. Dek de natte doek af met een theedoek. Laat het even lekker inwerken tot het kompres op lichaamstemperatuur gekomen is.

Stap 5: Gebruik de geur in huis

Je kunt essentiële olie prima inzetten als luchtverfrisser. Doe ze in je strijkijzer, druppel wat olie in de bakjes aan je verwarming of koop een geurbrander of verdamper. Belangrijk is dat je aan de essentiële olie wat water toevoegt, zodat de geur zich langzaam door je huis verspreidt en niet verbrandt. Meestal hoef je niet meer dan vijf tot tien druppeltjes toe te voegen voor het gewenste effect. Voorkom dat je brander ‘droogkookt’. Etherische oliën zijn zeer gevoelig voor hoge temperaturen. Als je ze warmer laat worden dan 30˚C, dan verliezen ze hun werking en kunnen er zelfs schadelijke stoffen vrijkomen. Je kunt ook een aromasteentje gebruiken. Dat is poreus en neemt de etherische olie makkelijk op om de geur lekker langzaam te verspreiden door de ruimte. Denk eraan dat de meeste etherische oliën niet voor eeuwig goed blijven. Sommige gaan maar een halfjaar mee. Dus sla altijd kleine beetjes in

Naast dat ze lekker ruiken kun je deze etherische oliën ook inzetten om de lucht in je huis te zuiveren. Handig, tijdens het griepseizoen:

  • Eucalyptus
  • Tijm
  • Mandarijn
  • Kruidnagel
  • Grapefruit
  • Tea-tree

Stap 6: Bepaal je (gewenste) stemming

Essentiele oliën zijn echte ‘moodmakers’. Denk daar niet te lichtzinnig over. De juiste geur triggert je emotie. Je wordt er blij van, relaxed, moedig of ronduit boos of chagrijnig. Het maakt je krachtig, geconcentreerd. Kortom, met een beetje hulp van de juiste olie sta je soms net wat steviger in je schoenen:

  • Grapefruit: geeft energie en werkt opwekkend
  • Sinaasappel: stemt blij en geeft je energie
  • Mandarijn: vermindert spanning en brengt emoties in balans
  • Citroen: zorgt voor focus en reinigt
  • Bergamot: verfrist en maakt je vrolijker

Stap 7: Geef je bad meer kracht

Als je in bad gaat met een etherische olie, profiteer je maximaal – zowel lichamelijk als geestelijk – van je bad. Dus laat je badkuip maar vollopen, zet een kaarsje naast je neer, zorg voor een lekker muziekje en leg je beste boeken klaar. Oh nee, stop, bijna vergeten: je hebt altijd een beetje room of melk nodig om te zorgen dat de essentiële olie zich vermengt met je badwater en er niet als een laagje op blijft drijven. Dus ren naar de koelkast voor een pak melk, schenk een kommetje melk in en doe er ongeveer acht druppels van je favoriete olie bij. Ook een voetbad met etherische olie opgelost in melk is heerlijk. Je hebt dan maar zes druppels nodig. Aan de slag!

  • Relax: bergamot + lavendel
  • Snotter: pepermunt + eucalyptus
  • Spieren: rozemarijn + tijm
  • Hoofdpijn: pepermunt + basilicum
  • PMS: salie + sandelhout

Stap 8: Verwacht geen wonderen

Zie etherische oliën als steuntje in de rug dat je gezondheid net dat gezonde zetje kan geven. Soms is dat genoeg, maar als je niet opknapt, als klachten verergeren of als je twijfelt, ga dan naar de huisarts. Houd er ook rekening mee dat mensen soms hevig kunnen reageren op etherisch olie, zowel emotioneel (afkeer of boosheid) als lichamelijk, bijvoorbeeld met uitslag. Allemaal redenen om te stoppen met de olie en hulp te zoeken. Of neem contact op met een aromatherapeut die voor jou een behandeling op maat kan samenstellen. Ook als je zwanger bent of jonge kinderen wilt helpen, is het goed om niet zomaar op eigen houtje aan de slag te gaan met etherische oliën.

Wist je dat je ook kunt koken met etherische olie? Lees hier hoe je dat doet.