Je klikt je schoenen vast in de pedalen, je gedachten op nul, racen over de weg en ineens… kramp! Ook pijnlijk: de ene dag lekker sporten, de volgende dag niet meer de trap af kunnen lopen door de intense spierpijn. Kramp en spierpijn horen bij elkaar; ze worden beide veroorzaakt door verzuring. Lees waar die verzuring vandaan komt en wat je eraan doet!

Fanatiek sporten heeft soms een keerzijde: het lichaam verzuurt. Ook niet fanatieke sporters kennen misschien wel het gevoel van spierpijn of kramp. Vervelend!

Daarom verzuur je tijdens sporten

Je spieren lijken vol te lopen met vocht, je krijgt een branderig gevoel, kramp en je benen worden zwaar. Heb jij wel eens last van deze verschijnselen? Dan wil je lichaam je iets duidelijk maken! Maar allereerst: hoe ontstaat verzuring tijdens het sporten?

“Tijdens het sporten zoekt je lichaam naar een evenwicht tussen zuren en basen,” vertelt Florentine van Vollenhoven, natuurgeneeskundig therapeut. Ze legt uit: “We maken intensief gebruik van onze spieren tijdens het sporten, waardoor we melkzuur produceren. Net als dat je door te eten maagzuurproductie krijgt. Om de melkzuurproductie te neutraliseren, gebruikt je lichaam onder andere basische mineralen. Heb je die onvoldoende, dan kunnen de zuren niet snel genoeg geneutraliseerd worden en kan het lichaam verzuren.”

Andere verhouding van zuren en basen

De toename van de melkzuurproductie heeft ook te maken met zuurstof. Het lichaam – en vooral het hart – moet tijdens het sporten aan het werk om aan de vraag naar zuurstof te voldoen. Gaat dit een lange tijd door, dan is de zuurstofaanvoer onvoldoende. Het gevolg: een zuurstofschuld. Hierdoor komt er (extra) melkzuur vrij. Deze melkzuren hopen zich op in je lichaam en kunnen zorgen voor verzuring.
Door het sporten verandert dus de zuur-basen huishouding. “Gelukkig heeft het lichaam een groot vermogen om verstoord evenwicht te herstellen.” Onderschat het eigen lichaam dus niet!

Eten tegen verzuring

Heb je vaak last van pijn, extreme vermoeidheid of kramp, dan kun je je voedingspatroon onder de loep nemen. Hoe kan jij het systeem beter ondersteunen, zodat je lichaam die signalen niet hoeft af te geven?

Eet dagelijks voldoende basische voeding > Van al het eten, moet ongeveer 80 procent basenvormend zijn en 20 procent zuurvormend.

Vul je mineralen aan tijdens het sporten > “Melkzuur wordt geneutraliseerd door belangrijke basische mineralen zoals kalium en magnesium. Neem deze dus voldoende tot je. Denk aan een stuk fruit (banaan) of basische mineralen in poedervorm. Deze kun je door het water in je drinkflesje schudden. Ook verse vruchtensappen kunnen handig zijn tijdens het sporten.”

Wacht niet tot je verschijnselen krijgt > Als je verschijnselen krijgt, ben je uit balans. Zo simpel is het. Ondervind wanneer dat bij jou het geval is en probeer dit te voorkomen.

Water, water, water > Drink voldoende. zowel voor, tijdens als na het sporten.

Denk om je ademhaling

Ook je ademhaling speelt een rol bij verzuring. Een goede ademhaling voorkomt namelijk een zuurstoftekort. En dus verzuring! De tip van Van Vollenhoven: “De methode van Wim Hof werkt goed tegen verzuring.” Met zijn ademhalingstechnieken kun je verzuring als het ware weg ademen. Zo kun je een stuk langer rennen zonder pijn of extreme vermoeidheid! De ademhalingstechniek vind je op zijn website Innerfire.

Lekker badderen

Hoe zit het dan met zoute baden of een magnesium bad? Van Vollenhoven: “Het lichaam heeft een groot vermogen om zichzelf te herstellen. Een zout bad of magnesium bad – die zijn beide basisch – kunnen het herstel wel ondersteunen.”

Een optimaal herstel

“Na het sporten wil je dat je lichaam optimaal kan herstellen en de zuur-base huishouding weer in evenwicht komt. Rust en ontspanning spelen daarin een belangrijke rol.” Neem dus na het sporten een periode rust, daar wordt je lichaam blij van.

Lees meer »

Lees meer over dit onderwerp in ons dossier Ontzuren »

Delen