<-- NIET ACTIEF -->

Vergeet de scrubhandschoen en maak in je badkamerkastje plaats voor een houten borstel. Droog borstelen, ook wel dry brushing, is dé trend op het gebied van huidverzorging. Hoe gezond is dit beautyritueel voor je huid? Wij vroegen huidtherapeut Glyonne van Vliet om haar eerlijke mening.

Wie denkt dat je huid borstelen iets van nu is, heeft het mis. In Japan wordt al jaren de loofah spons gebruikt om de huid een oppepper te geven en in Finse spa’s ‘borstelen’ ze graag met berkentwijgjes. Het schijnt zelfs dat indianen de haren van maiskolven gebruikten om hun lichaam te verzorgen. In Nederland hoef je niet de natuur in om zo’n alternatieve borstel bij elkaar te sprokkelen; bij bijna iedere drogist vind je wel een houten borstel, speciaal voor je lijf.

Droog borstelen heeft eindeloze voordelen

De voordelen van dry brushing liegen er niet om. Als je het internet moet geloven, maakt het je huid egaler, stralender en steviger, reinigt het je poriën én helpt het cellulite bestrijden. Een deel hiervan is volgens Glyonne van Vliet, huidtherapeut bij de Roosevelt Kliniek, waar. “Dry brushing stimuleert de doorbloeding van de huid, waardoor voedingsstoffen en afvalstoffen makkelijker worden afgevoerd en opgenomen door het lichaam. De huid gaat er meer van stralen. Ook zorgt droog borstelen ervoor dat dode huidcellen makkelijker loslaten, waardoor de huid iets dunner wordt en grove poriën iets minder zichtbaar. Dit effect is alleen snel weer weg als je stopt.”

Let op bij een gevoelige huid

Dat de huid door droog borstelen dunner wordt, is volgens Van Vliet iets om rekening mee te houden. “De huidbarrière kun je door dry brushing te veel beschadigen, waardoor de huid juist problemen krijgt. Voor mensen met een gevoelige huid is het daarom belangrijk om een zachtere borstel te gebruiken en de huid niet te vaak te borstelen. Irriteer je de huid namelijk te veel, dan kunnen er bijvoorbeeld wondjes of droge plekken ontstaan. Dry brushing raad ik daarom af aan mensen die een beschadigde huid hebben – denk aan open wonden – en mensen met eczeem of psoriasis. Ook mensen met acne kunnen hun huid beter niet droog borstelen.”

Dry brushing tegen cellulite?

En hoe zit het met cellulite? Van Vliet: “Cellulite is een aandoening die zich in de onderste laag van de huid bevindt, de laag met vetcellen. Het borstelen van je huid heeft effect op de bovenste huidlaag, de opperhuid. Je stimuleert de doorbloeding en creëert zwelling, waardoor de huid strakker oogt. De verstrakte verbindingen tussen de vetcellen, die bij cellulite kuiltjes in de huid geeft, pak je niet aan.” De huidtherapeut heeft wel een andere tip tegen deze huidaandoening: “Eet niet te veel suiker. Te veel suiker zorgt voor een verkleving van collageen en elastinevezels. Door het eten van te veel suiker verharden deze vezels en dat maakt de huid stugger en minder flexibel. Een sinaasappelhuid wordt dan meer zichtbaar.”

3 tips voor het borstelen van je huid

  1. Koop een goede dry brushing borstel van natuurlijk materiaal. Voor je lichaam één met harde haren en een lange steel, zodat je je rug moeiteloos kunt borstelen. Gebruik voor je gezicht een kleinere, zachtere borstel. Als je een gevoelige huid hebt, is het verstandig om voor je lichaam een borstel met zachtere haren te gebruiken. Je kunt ook voor een Japanse loofah spons kiezen, deze is net iets zachter.
  2. Borstel je huid droog. Neem hier voor het douchen een paar minuten de tijd voor. Het is normaal als je huid door het borstelen rood van kleur is en gaat tintelen.
  3. Werk van beneden naar boven. Begin bij je voeten en werk naar boven in de richting van je hart. Maak korte, vegende bewegingen. Als je bij je buik bent, maak dan cirkelende beweging tegen de klok in. Borstel je rug van boven naar beneden en je gezicht in rechte vegen van je kin naar je haarlijn.

Wist je dat je avocado niet alleen goed in de keuken kunt gebruiken, maar ook in je badkamer? Je leest hier hoe.

Lees meer over dit onderwerp