<-- NIET ACTIEF -->

Stress, medicijnen, een virus, maar vooral wat je eet kan grote invloed hebben op je maag. Het gevolg: buikpijn, misselijkheid of brandend maagzuur. Heel vervelend, maar gelukkig is er goed nieuws: met de juiste voeding kun je je maag rustig en gezond houden. Wat hoort er op je bord thuis?

De maag speelt een onmisbare rol bij het verteren van ons voedsel. Dat gaat gelukkig heel gestroomlijnd en vanzelf. Toch zijn er momenten dat je maag wel wat hulp kan gebruiken. Bijvoorbeeld als je veel stress hebt, ziek bent of verkeerde dingen eet. Met gezonde voeding kun je weer voor rust en balans zorgen. Hoe eet je je maag gezond? Deze vijf voedingsmiddelen horen op je bord thuis.

1. Gember

Als je last hebt van een opgeblazen gevoel of brandend maagzuur, komt gember als geroepen. Een klein beetje kan al snel verlichting geven. Gember rauw eten raden we niet aan, maar er thee van zetten wel. Gemberthee zorgt ervoor dat de zuurgraad in contact met de maagsappen neutraliseert. Daardoor kan je maag beter voedsel verteren. Drink ook regelmatig een kop gemberthee als je maagklachten wilt voorkomen. Gember barst van de gezonde stoffen en kan zelfs het maagslijmvlies beschermen.

2. Eieren

Je maag houdt van makkelijk verteerbare voeding. Eieren horen daarbij! Vooral een gekookt ei schijnt wonderen te verrichten voor je maag. Dat komt omdat een gebakken ei meer vet bevat door de olie. Een ei zou helpen tegen misselijkheid en zelfs maagzuur kunnen voorkomen. Eet er alleen niet te veel van, want eieren kunnen helaas ook een opgeblazen gevoel veroorzaken. Dat verschilt per persoon.

3. Zacht fruit en gekookte groente

Alle soorten fruit zijn gezond, maar je maag kan ‘zacht fruit’ beter verteren. Wat bedoelen we met zacht fruit? Denk bijvoorbeeld aan perziken, bessen, frambozen en aardbeien. Met een banaan maak je je maag dan weer extra blij. Bananen zijn makkelijk te verteren en er zit vitamine B6 in. Dit vermindert een opgeblazen gevoel. Het eten van gekookte of gestoomde groente is ook beter voor je maag dan de rauwe variant. Hier geldt wederom dat dit beter verteerbaar is en dus niet zo zwaar op je maag valt. Rauwe groente verteer je een stuk minder makkelijk. Dit kan zorgen voor een opgeblazen gevoel, boeren, maagpijn en brandend maagzuur.

4. Vezelrijke producten

Vezels geven zoals bekend langer een verzadigd gevoel. Ook je maag gaat hier minder snel van knorren. Daar komt bij dat maagsap veel ‘werk’ heeft aan een maaltijd met veel vezels. Daardoor kan het weer minder snel de maagwand aantasten en blijft je maag dus gezond. Havermout, volkorenbrood, volkoren pasta, zilvervliesrijst en alle soorten groenten en fruit horen dus zeker op je bord thuis voor een gezonde maag.

5. Magere vis

Vis is vaak makkelijker te verteren dan vlees. Ruil je stuk vlees dus eens wat vaker om voor een vers stukje vis. Kies dan wel voor de magere vissoorten, zoals kabeljauw, tonijn en forel. Vette vissoorten zijn ook gezond, maar kunnen dus wel wat zwaarder op de maag vallen.

Welke voeding is niet goed voor je maag?

Eigenlijk alles wat het stempel ‘ongezond’ krijgt, is direct ook niet goed voor je maag. Denk daarbij aan producten met veel suiker, zoals frisdrank, alcohol, maar ook vet voedsel. Hoe vetter de maaltijd, hoe meer maagklachten je kunt krijgen. Dat geldt ook voor de hoeveelheden die je eet. Eet liever een minder grote portie. Kijk ook vooral wat voor jou werkt, want het belangrijkste blijft variëren en zo gezond en puur mogelijk eten. Wat de één niet kan verdragen, kan de ander weer wel. Iedere maag is verschillend.