<-- NIET ACTIEF -->

Ontbijten met yoghurt, een omelet als lunch en een wrap met kip rond zessen. Waar je dan in ieder geval niet aan tekort komt, is vitamine B12. Deze vitamine zit vooral in dierlijk eten en is nodig voor een fit en gezond lichaam. Ken jij deze vijf feiten al?

Feit 1: Vitamine B12 ondersteunt het zenuwstelsel

B12 – ook wel cobalamine genoemd – is belangrijk voor de aanmaak van rode bloedcellen. En die zijn op hun beurt nodig om zuurstof in je bloed te vervoeren. Daarnaast is vitamine B12 nodig voor een goede werking van het zenuwstelsel, heeft het de taak om je weerstand te ondersteunen en vermoeidheid te verminderen, is onder andere te lezen op Thuisarts.

Feit 2: Een tekort leidt tot bloedarmoede

Heb je een tekort, dan leidt dat tot een vorm van bloedarmoede. Herkenbare klachten zijn vermoeidheid, hartkloppingen, oorsuizen en duizeligheid. Maar dat is niet het enige: te weinig vitamine B12 kan ook neurologische klachten geven – van tintelingen in de handen en pijn in de voeten – en cognitieve stoornissen, zoals geheugenproblemen.

Feit 3: Vitamine B12 zit alleen in dierlijk eten

Vitamine B12 komt vooral voor in voedingsmiddelen van dierlijke herkomst. Als vegetariër hoef je je dus ook geen zorgen te maken als je melk, eieren en kaas op het menu hebt staan. Ook is aan sommige vlees- en zuivelvervangers vitamine B12 toegevoegd en bevat gedroogd zeewier en algen deze vitamine. Wel goed om te weten: de variant in zeewier en algen wordt niet goed door het lichaam opgenomen, aldus het Voedingscentrum. Eet je geen zuivel of eieren of eet je veganistisch? Dan is het slim om je te verdiepen in een vitamine B12 supplement. De algemene dagelijkse hoeveelheid staat voor zowel mannen als vrouwen op 2,8 microgram.

Feit 4: Darmziektes verminderen de opname

De kans op een tekort aan vitamine B12 is groter bij bepaalde darmziektes, zoals de ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa. Terugkerende buikkrampen zorgen er bij deze ziektes voor dat je minder eet en dat je darmen de vitamine minder goed opnemen. Er kunnen ook andere redenen zijn waarom je lichaam B12 niet optimaal opneemt. Vermoed je een tekort? Overleg dan met de huisarts.

Feit 5: Sommige medicijnen verhogen de kans op een tekort

Niet alleen bepaalde ziektes, ook sommige medicijnen vergroten de kans op een tekort. Gebruik je bijvoorbeeld maagzuurremmers of metformine? Dan kan een tekort aan vitamine B12 optreden, zeker als je het medicijn maanden of jaren gebruikt. Bij mensen met diabetes zorgt de metformine ervoor dat de glucose in het bloed wordt verlaagd en een bijwerking ervan is dat het lichaam minder B12 kan opnemen. Er wordt ook gesuggereerd dat de anticonceptiepil de kans op een tekort verhoogt, maar dit is nog niet duidelijk.

Vitamines en mineralen zijn belangrijk voor een gezond lichaam. Niet gek dus
dat we ze zelfs zien pronken op pakken sap, toetjes en koekjes. Maar wat
weten we eigenlijk over ze? In deze rubriek vertellen we je de geheimen van
een vitamine of mineraal, zodat jij je bewuster bent van de feiten, fabels en
gezonde invloed van deze stofjes.