<-- NIET ACTIEF -->

De perfecte ik-heb-bijna-niets-in-huis-maaltijd, de ster bij het paasontbijt en het koopje in de supermarkt. We hebben het natuurlijk over eieren. Maar hoe zit het met jouw basiskennis over dit populaire voedingsmiddel? Wij beantwoorden de meest gestelde vragen.

Hoe moet je eieren bewaren?

Volgens het Voedingscentrum is het zo klaar als een klontje: de koelkast is de beste bewaarplek. De kou remt de groei van bacteriën waardoor ziekmakers als salmonella minder kans krijgen. Zorg dat de koelkast zo’n 4°C is en laat de eieren in hun doosje. Zo drogen ze minder snel uit en blijven ze langer vers. Dat ze in de supermarkt vaak niet in de koeling liggen, heeft een goede reden. De eierschaal beschermt tegen vuil, vocht en schadelijke bacteriën. Haal je ze uit de koeling van de supermarkt en neem je ze mee naar huis, dan treedt er condensvorming op door het temperatuurverschil. Het effect? Bacteriën krijgen eerder vrij spel.

Wat is het verschil tussen een wit en bruin ei?

Heb je geen last van keuzestress, dan krijg je het wel als je voor het schap met eieren staat. Naast letten op het Beter Leven keurmerk – of nog beter: kiezen voor eieren met het Demeter keurmerk -, kun je ook nog rekening houden met de kleur en de eicodes. Welke kleur ei een kip legt, is genetisch bepaald. Je kunt aan de oorlellen van de kip zien welke kleur eieren ze legt. Kippen met rode lellen leggen een bruin exemplaar en kippen met witte oorlellen een witte. Dat bruine eieren gezonder en lekkerder zijn, is niet waar. Ook hebben deze kippen geen betere leefomstandigheden.

Is het gezond om ei te eten?

Ja, eieren horen thuis in een gezond voedingspatroon. Ze bevatten zeven vitaminen (van A tot E), zijn rijk aan de mineralen ijzer en fosfaat en een goede bron van eiwitten en omega 3-vetzuren. Begin je de dag met deze vitaminebom, dan houd je je bloedsuikerspiegel stabiel en je snaaitrek later op de dag onder controle. Dat eieren cholesterolbommen zijn, is een hardnekkige fabel. Ja, in een ei zit cholesterol, maar dit heeft nauwelijks invloed op ons cholesterolgehalte. Verzadigde vetten wel, maar daar bevat dit populaire voedingsmiddel juist heel weinig van.

Wanneer zijn ze niet meer goed?

Heb je veel zin een omelet, is de THT-datum een paar dagen geleden. Ren uit frustratie niet meteen naar de supermarkt voor een nieuw doosje. Dat de THT-datum is verstreken, betekent namelijk niet dat ze ineens bedorven zijn. Je zintuigen blijven de beste raadgever. Wat je ook kunt doen, is de eieren in een kom met water leggen. Zorg dat de kom goed genoeg gevuld is zodat ze onder water staan. Wacht een paar minuten en kijk of het ei naar beneden zakt of op de zijkant gaat liggen. Is dat het geval? Dan heb je een vers exemplaar te pakken. Zinkt het ei, maar staat het rechtop, dan moet je hem zo snel mogelijk opeten. Een drijvend exemplaar is niet goed meer en dus rijp voor de prullenbak.