<-- NIET ACTIEF -->

Spinazie kun je op veel manieren gebruiken. In de blender door een smoothie, rauw door een salade, gekookt met een eitje of kort geroerbakt met wat knoflook en citroen. En dit veelzijdig blaadje heeft ook nog eens vele gezondheidsvoordelen. Dit wil je deze over deze groente. 

Geheim 1: Hele spinazie is het gezondst

Als je spinazie gekookt eet, laat de bladeren dan zoveel mogelijk heel. Anders verdwijnt een groot deel van de voedingstoffen in het kookwater. Wil je je spinazie toch wat fijner hebben? Kook de groente dan eerst en hak de afgegoten blaadjes daarna pas fijn op een snijplank.

Geheim 2: Stroeve tanden krijg je door de organische zuren

Ervaar jij ook stroeve tanden na het eten van spinazie? Dat is niet gek! Dit komt doordat er in spinazie organische zuren zitten, genaamd salicylzuur en oxaalzuur. Deze zuren halen eigenlijk het beschermende laagje van je tanden, waardoor ze dus stroef aanvoelen. Maar geen zorgen: het is verder niet schadelijk voor je gebit of je gezondheid.

Geheim 3: Het is een fabel dat je spinazie niet met vis mag combineren

Lang werd ons geadviseerd geen spinazie te combineren met vis omdat spinazie nitraat bevat. Het nitraat in nitraatrijke groenten kan omgezet worden in nitriet en vervolgens in schadelijke nitrosamines. In 2014 heeft de Europese autoriteit voor voedselveiligheid opnieuw onderzoek gedaan en daar is uitgekomen dat het nitrosaminesgehalte zo laag is, dat het geen enkel gevaar kan vormen voor onze gezondheid. Je kunt het dus rustig combineren met vis. Ook maakt het niet uit hoe vaak je nitraatrijke groentes eet.

Geheim 4: Het ijzergehalte is lager dan we vroeger dachten

Als we Popeye moeten geloven, krijgen we flinke spierballen van veel spinazie eten, dankzij de grote hoeveelheid ijzer in deze groente. Toch is het ijzergehalte een stuk lager dan ze ten tijde van the making of Popeye dachten. In 1937 bleek uit een nieuw onderzoek door Duitse wetenschappers dat het ijzergehalte tien keer minder was dan dat ze dachten. Zo werd 30 milligram ijzer opeens 3 milligram ijzer per ons spinazie. Er zijn meerdere theorieën over hoe dit foutje is ontstaan. Eén daarvan is dat een wetenschapper de komma verkeerd heeft neergezet. Het bevat dus wel meer ijzer dan veel andere voedingsmiddelen, maar ook weer niet uitzonderlijk veel. Dus nee, als je zulke spierballen als Popeye wilt, moet je toch echt wat meer doen dan alleen deze groente eten.

Geheim 5: Je kunt spinazie gewoon opwarmen

Lang werd gedacht dat je spinazie niet nog een keer mocht verwarmen. Dat is inmiddels achterhaald. Je kunt spinazie gewoon opwarmen. Waar je wel op moet letten is dat je spinazierestjes wel meteen in de koelkast zet, nadat je ze voor het eerst hebt klaargemaakt. Zo geef je het nitriet in spinazie geen kans om te groeien. Bewaar restjes maximaal twee dagen in de koelkast.

Wist je dat bleekselderij een slankmaker is? Lees hier nog 4 geheimen van deze groente.

Lees meer over dit onderwerp