<-- NIET ACTIEF -->

Minder suiker eten is niet voor iedereen even gemakkelijk. Zo is je trek naar suiker vaak groter wanneer je het vaker eet. Heb je je voorgenomen het roer om te gooien? Onze lezers helpen je een handje je goede voornemen voor te houden. Zo kom jij af van je cravings!

1. Visualiseer de voordelen van minder suiker eten

Charlotte: “Stel je eens voor wie je zou zijn als het je lukt om minder suiker te eten of het zelfs te elimineren. Welk beeld heb je dan van jezelf? Voel je je slanker, fitter, meer energiek? Geef je lijf alvast een voorproefje door hier meerdere keren per dag bij stil te staan. Grote kans dat het minderen dan vanzelf lukt.”

2. Foto bij de suikerpot om minder suiker te eten

Clara: “Ook ik ben dol op suiker. In de thee, in de koffie met een scheutje karamel, bij de worteltjes. En dan natuurlijk nog chocolade, energiedrankjes en ga zo maar door. Omdat ik minder suiker wilde eten, rekende ik uit hoeveel klontjes suiker ik op een dag binnenkreeg. Deze klontjes heb ik op een berg gelegd en keer zeven gedaan; zoveel suiker at ik elke week. Toen schrok ik! Van deze berg heb ik een foto gemaakt, uitvergroot en geprint. Deze foto hangt bij de suikerpot. Zo word ik er steeds aan herinnerd.”

3. Niet klakkeloos eten

Ingrid: “Het is mij gelukt door steeds iets minder suiker in mijn koffie te doen en alleen zoetigheid te eten die ook echt ‘de zonde’ waard is. Dus niet zomaar alles klakkeloos in je mond stoppen, maar denken: vind ik dit de zonde waard om op te eten? Zo ontwikkel je vanzelf een minder zoete smaak en lust je na een tijdje zelfs geen koffie met suiker meer.”

4. Rigoureus stoppen

Olga: “Mijn ervaring: stop rigoureus. Suiker is verslavend. Als je het echt voor je gezondheid wilt doen, stop dan eens helemaal een tijdje met suiker eten. De eerste week is loodzwaar, je hebt er trek in en kunt zelfs hoofdpijn krijgen als afkickverschijnsel. Maar al snel ga je je energieker voelen en dat weegt ruimschoots op tegen de trek in suiker! Tip: kijk eens op Pinterest Er zijn heel veel lekkere tussendoortjes zonder geraffineerde suikers. Wees creatief en bak bijvoorbeeld havermout-appel-plaatkoek. Heerlijk en gezond! En als beloning een stukje heel pure chocolade bij de thee. 85% puur is lekker en het suikergehalte is dan echt minimaal.”

5. Alternatieven voor suiker

Mariëlle: “Het kan helpen om geruime tijd alle suiker te bannen. Je lichaam gaat daar vanzelf aan wennen, het heeft alleen even tijd nodig. Op internet kun je daar veel over lezen, bijvoorbeeld bij de Sugarchallenge en Eetpaleo. Daarnaast is het belangrijk om goede alternatieven te zoeken, dus meer gezonde vetten en eiwitten en lekker veel groente in alle kleuren van de regenboog. Je merkt dan dat je minder behoefte hebt aan suiker en het ook al snel veel te zoet gaat vinden. Zo eet je vanzelf minder suiker. Probeer in de eerste week suikers niet te vervangen door zoet fruit, zodat je echt kunt ontwennen.”

6. Zoek afleiding

Monique: “Probeer afleiding te zoeken. Ga sporten, wandelen of je huis opruimen, zodat er minder tijd en aandacht is om te snoepen. Als je vooral in de avond snoept, ga dan op tijd naar bed met een grote kop thee of koffie, lees een boek of kijk een serie. Wanneer je eenmaal lekker warm onder je dekbed ligt, heb je vaak geen zin meer om eruit te gaan. Je zoetbehoefte neemt na ongeveer vier weken af. Daarna wordt het een stuk makkelijker om minder suiker te eten. Beloon jezelf dan af en toe met dingen die je echt lekker vindt, zodat je dit ook langere tijd kunt volhouden.”

7. Ken de gezondheidsrisico’s

Desiree: “Het belangrijkste is om je goed in te lezen over de gezondheidsrisico’s die het eten van geraffineerde suikers met zich meebrengt. Stel voor jezelf een levensprioriteitenlijstje op. Gezondheid op lange termijn en genieten van je vrienden en familie of kortstondige bevredigingsmomenten? Genieten van zoetigheid of genieten van het lichaam dat je altijd al wilde hebben? Hoeveel vind jij jezelf waard om nu eens door te zetten? Je bent niet de eerste die gestopt is met zoetigheid. Als anderen het kunnen, kun jij het ook!”

Hoe houd je je bloedsuikerspiegel stabiel? Dat lees je hier.