<-- NIET ACTIEF -->

Dat spinazie vol met ijzer zit, weten we. Net als vlees en noten. Ook veel gehoord: appelstroop. Dit zoete broodbeleg wordt maar wat vaak als ultieme tip genoemd als je je ijzergehalte wilt opkrikken. Is appelstroop daadwerkelijk een goede én gezonde ijzerbron?

In de rubriek Onder de loep behandelen we een fenomeen waar we van opkijken. Juist onderwerpen die zo simpel lijken, maar dat blijkbaar niet zijn. Drie experts schijnen hun licht erop om zo de zin van de onzin te onderscheiden. Deze keer in de spotlight: appelstroop. Dit populaire beleg zou een goede bron van ijzer zijn en bovendien gezond. Klopt dat wel?

Is appelstroop een goede en gezonde ijzerbron?

Hetty Crèvecoeur, gezondheidsdeskundige:
“In appelstroop zit zeker ijzer, alleen is het niet afkomstig van de appels. Appels bevatten van zichzelf bijna geen ijzer. Het ijzer in de stroop komt van suikerbietensap, wat toegevoegd is om de stroop extra zoet maken. Tussen rinse appelstroop en 100 procent appelstroop zit ook nog verschil. 100 procent appelstroop bestaat – zoals de naam doet vermoeden – volledig uit appels. Hier zit dus nagenoeg geen ijzer in. Rinse appelstroop bevat naast appels ook suikerbietensap en daardoor dus ook ijzer.”

Frank Lindner, campaigner bij foodwatch Nederland:
“Dat appelstroop rijk aan ijzer zou zijn doordat het wordt gekookt in ijzeren ketels, is een fabel. Vroeger waren de ketels van koper en tegenwoordig van roestvrij staal. In dit zoete broodbeleg zit wel ijzer, maar alleen in de appelstropen die worden gemaakt mét suikerbieten. Hoe meer suikerbiet (en dan vaak in de vorm van sap of concentraat) er in de stroop zit, hoe hoger het ijzergehalte. Daarbij voegen sommige producenten extra ijzerlactaat toe om op het etiket te kunnen zeggen: ‘bron van ijzer’. Dit mag wanneer er per 100 gram product 15 procent of meer van de hulpstof in het product zit. Wil je aan je ijzerinname werken? Dan kun je beter kiezen voor donkergroene bladgroenten, zoals spinazie, postelein, en paksoi. Wanneer je 20 gram appelstroop op je boterham smeert, dan krijg je zo rond de drie klontjes suiker binnen. En dan rekenen we de suikers uit het sap of fruit nog niet eens mee.”

Anne Lutgerink, woordvoerder bij Het Voedingscentrum:
“Appelstroop wordt gemaakt van appels en suiker. Omdat er ijzer in zit lijkt het een gezonde keuze, maar het zit ook vol met suiker. Daarom staat appelstroop niet in de Schijf van Vijf. Tegenwoordig zijn de meeste appelstropen rinse appelstropen. In rinse appelstropen zit 55 tot 70 procent suiker. Je kunt dus beter andere producten eten om ervoor te zorgen dat je genoeg ijzer binnenkrijgt. Vlees, donkergroene groenten, bonen en noten zijn een gezondere keuze.”

Lees meer over dit onderwerp