Ontzuren. Ik heb er nog nooit bij stilgestaan dat het iets is dat ik moet doen. Dat doet je lichaam toch automatisch? Volgens de verkopers van ontzurende producten eten we te veel zuurvormende producten en kan ons lichaam niet volledig zelf ontzuren. Ik ga testen of dat zo is en ik inderdaad zuur ben.

Wat is ontzuren eigenlijk? De termen zuren en basen en ‘ontzuren’ hebben alles te maken met de voeding die we eten. Na de spijsvertering start de stofwisseling van ons eten. En na de stofwisseling blijven er zure en basische resten over in het lichaam. Ons lichaam streeft naar een overschot aan basen. Een overschot aan zuren scheid je uit via je nieren, huid en longen. Zodra je te veel zuren binnenkrijgt, stoot je bloed dat af naar andere weefsels zoals je spieren, gewrichten en onderhuids bindweefsel. Daardoor kun je last krijgen van spierpijn, vermoeidheid, huidproblemen en hoofdpijn.

Volgens onderzoeken zou het lichaam te veel zuren binnenkrijgen. De ideale verhouding is tachtig procent basisch en twintig procent zuurvormend. Dat zou betekenen dat ik voor elk zuurvormend voedingsmiddel dat ik eet, vier basische voedingsmiddelen moet eten. Voordat ik met een plastest ga meten of mijn lichaam aan het verzuren is, kijk ik of het klopt dat ik met mijn voedingsschema te weinig base binnenkrijg.

Mijn eetschema

Ontbijt:
Twee sneetjes volkoren brood: zeer verzurend
Pindakaas: verzurend
1 kop zwarte thee: zeer verzurend

Tussendoortjes:
Speculaaskoekjes: licht verzurend/zwak basisch
Banaan: licht verzurend/zwak basisch

Lunch:
Twee sneetjes volkoren brood: zeer verzurend
Aardbeienjam: verzurend
Een glas water: basisch

Avondeten:
Aardappels: zeer basisch
Broccoli: zeer basisch
Kip: licht verzurend
Een glas water: basisch

Extra drankjes:
Vijf glazen water: basisch

Ik krijg dus zes zuurvormende producten binnen en tien basische, terwijl ik eigenlijk 24 basische producten binnen had moeten krijgen om de balans van één op vier te houden. Een gezonde pH-waarde van het lichaam is 7,4. Volgens mijn eetschema is er een grote kans dat ik daar bij de test onder zit.

De plastest

Het lijkt een beetje alsof ik een zwangerschapstest doe. Ik dompel de teststrip één seconde in mijn urine en kijk hoe ver de gekleurde vakjes verkleuren. Er lijkt eerst niet veel te gebeuren, maar de vakjes zijn wel verkleurd. De kleurtjes geven een waarde van 5,5 pH aan. Dat geeft middelmatige verzuring aan. Om dubbel te checken doe ik ’s avonds nog een test. Ook een waarde van 5,5. Ik had het al verwacht, maar toch gehoopt op een iets positievere uitslag. Helaas is mijn lichaam toch echt al middelmatig verzuurd.

Ontzuren

Dat ik langzaam aan het verzuren ben is duidelijk, maar wat kan ik hieraan doen? Uit mijn eetschema blijkt dat ik te weinig basische voedingsmiddelen binnenkrijg. Welke voeding basisch is, kun je zien aan de mineralen die in een product zitten. Basische voeding bevat calcium, magnesium, silicium, ijzer, natrium en mangaan. Zuurvormende voeding bevat fosfor, zwavel, chlorine en lithium. Om jou (en mezelf) een beetje op weg te helpen, kun je alvast deze basische producten in huis halen:

· Citroen(water)
· Kruidenthee
· Volle melk
· Noten, bijvoorbeeld amandelen
· Avocado
· Soja(bonen)
· Grapefruit
· Watermeloen
· Groenten, waaronder boerenkool, broccoli, tomaten, witlof, spinazie, snijbonen en radijs.
· Kiemgroenten, zoals taugé en alfalfa.
· Natuurlijke oliën

Wil je zelf ook testen hoe zuur je bent? Je kunt een test bij een drogist kopen of online bestellen. Of neem je voedingspatroon onder de loep en voorkom met deze tips dat je te zuur wordt.

Delen