Als zoet tussendoortje, in een frisse salade of een heerlijke smoothie: een paar stukken watermeloen zorgen op warme dagen voor een gezonde portie verfrissing, mits je een rijpe watermeloen te pakken hebt. Met dit trucje pik je de juiste, rijpe watermeloen uit de schappen.
Watermeloen is een geliefde vrucht in de zomer. Naast de heerlijke, zoete smaak biedt deze dorstlesser ook een schat aan gezonde voordelen en verrassende recepten. Maar eerlijk is eerlijk: na het opensnijden van de vrucht is het natuurlijk erg vervelend om te ontdekken dat deze lekkernij nog niet rijp genoeg is. Na het lezen van deze tip overkomt jou dit nooit meer.
Zo herken je een rijpe watermeloen
Volgens Pauline van den Brandhof, woordvoerder bij Albert Heijn kun je een rijpe watermeloen makkelijk herkennen. ”Een goede indicator voor de rijpheid van een watermeloen is een geel-, goudkleurige ligplek op de meloen. De vrucht ligt tijdens het groeien en rijpen namelijk op de grond. De gehele meloen kleurt groen door de zon behalve het stuk dat in contact is met de grond. Een ligplek begint wit en wordt geel/goud naarmate hij verder doorrijpt aan de plant. Hoe groter het verschil tussen de kleur van de schil en de kleur van de ligplek, hoe rijper de vrucht normaal gesproken is”, legt Van den Brandhof uit aan het AD.
Tips van een marktkoopman
Aha! Voortaan moeten we dus de gele plek op de watermeloen in de gaten houden. Toch zijn er nog meer handige manieren om te checken of de watermeloen rijp genoeg. Hiervoor spraken we met de 67-jarige Henri Bosman. Al ruim 25 jaar verkoopt Henri groente en fruit in zijn Sallandse marktkraam. Als geen ander weet hij dan ook hoe je een rijpe watermeloen herkent: ”De schil moet er fris, maar niet al te glanzend uitzien. En een watermeloen met grote deuken voorspelt meestal ook niet veel goeds.” Ook het gewicht verraadt veel volgens marktkoopman Bosman. ”Kies voor een kleinere watermeloen die zwaarder weegt dan een grote watermeloen die licht is. Rijpere watermeloenen zijn in verhouding namelijk veel zwaarder.”
Volg ons ook op Instagram, Facebook en TikTok. Ook leuk: neem een kijkje in het magazine en schrijf je in voor de nieuwsbrief.