Voor wie geen viseter is en niet wekelijks vis op het menu zet, lijkt visolie een uitkomst. Een visoliecapsule per dag en je zit zo aan je portie visvetzuren. Maar waarom zijn omega 3-vetzuren zo belangrijk voor je gezondheid? En is visolie eigenlijk hetzelfde als krillolie? Deze vijf dingen wil je weten.

1. Visolie bevat omega 3-vetzuren

In visolie vind je de omega 3-vetzuren EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur). Deze vetzuren worden ook wel visvetzuren genoemd, omdat ze vooral in vis, schaal- en schelpdieren voorkomen. Vette vis, zoals makreel, haring, sardientjes, zalm en forel, zijn een goede bron van deze omega 3-vetzuren. Ook in eieren en sommige vleessoorten komt het in kleine hoeveelheden voor.

2. Eén keer vette vis per week is al genoeg

De Gezondheidsraad adviseert volwassenen om 200 milligram omega 3-vetzuren per dag uit vis binnen te krijgen. Door één keer per week een portie vis te eten, het liefst vette vis, haal je deze taks. Er is alleen een maar: in vette vis kunnen door milieuverontreiniging schadelijke stoffen voorkomen, denk aan zware metalen (kwik), dioxines, PCB’s en pesticiden. Vette vissoorten slaan deze schadelijke stoffen op in het vet en zijn daarom meer vervuild dan magere vissen. Voor wie niet genoeg vette vis eet of deze schadelijke stoffen liever wil vermijden, zijn visoliecapsules een uitkomst. Vergeet alleen niet dat een vis niet alleen bestaat uit visvetzuren, maar ook vitamine A, D, jodium en selenium en allemaal gezonde nutriënten. Deze gezonde eigenschappen mis je in supplementen.

3. Visvetzuren zijn belangrijk voor je gezondheid

Omega 3 is het geheime viswapen wat in weinig andere voedingsproducten zit. De visvetzuren DHA en EPA beschermen je tegen hart- en vaatziekten en verkleinen het risico op sterfte aan hart- en vaatziekten. Wie één keer per week vette vis eet, heeft zelfs een 15 procent kleinere kans om te overlijden aan een hart- en vaatziekten, zoals een hartinfarct. Daarnaast zijn visvetzuren goed voor je huid, je ogen en je geheugen.

4. Visolie is extra belangrijk als je zwanger bent

Als je zwanger bent of borstvoeding geeft, is het extra belangrijk dat je genoeg van het visvetzuur docohexaeenzuur (DHA) binnenkrijgt. Het is noodzakelijk voor een goede ontwikkeling van de hersenen en het netvlies van het kind. Of het slikken van visoliecapsules hetzelfde gezondheidseffect heeft op zwangere vrouwen als het eten van vette vis … daar zijn de meningen over verdeeld.

5. Visolie en krillolie is niet hetzelfde

Visolie en krillolie zijn beide rijk aan omega 3-vetzuren. Het verschil is dat visolie uit vette vis wordt gewonnen en krillolie uit krill, dit zijn garnaalachtige zeediertjes. Ook bevat krillolie de omega 3-vetzuren EPA en DHA in een andere vorm dan visolie: in visolie komen de vetzuren voor in de triglyceridenvorm en in krillolie in de fosfolipidenvorm. Dit heeft invloed op de opname van de olie.