In het griepseizoen wil je maar één ding: de dans ontspringen. Alleen is dat knap lastig met al dat gehoest, gesnotter en gekwakkel om je heen. Hoe zorg je dat je níet met griep in bed belandt? Deze vraag stelden we aan griepexperts pur sang. Vier huisartsen vertellen wat zij doen om fit te blijven.

Portretfoto Jacqui van Kemenade
Jacqui van Kemenade
Portretfoto Tamara de Weijer
Tamara de Weijer
Portretfoto Metta Hofstra
Metta Hofstra
Portretfoto Rutger Verhoeff
Rutger Verhoeff

Ouderwets goed slapen en niet snuiten – Huisarts en kaderarts diabetes Jacqui van Kemenade

Jacqui van Kemenade, huisarts, kaderarts diabetes en schrijver van Leefstijl op recept: “Het allerbelangrijkste om griep te voorkomen, is zorgen dat je een maximale weerstand hebt. Ik let erop dat ik gezonde en gevarieerde voeding eet, maar ook ouderwets goed slaap. Goed uitgeslapen mensen bouwen veel meer antistoffen op en zijn veel minder vatbaar voor (uitbreiding van) infectie. Als je ziek bent en niet goed herstelt, ben je weer kwetsbaarder. Zo zie je half zieke mensen nóg eens griep krijgen. Uitzieken dus.”

“Ook hoest ik altijd aan de binnenkant van mijn elleboog in plaats van mijn hand en kies ik er bewust voor om mensen even geen hand te geven of te zoenen. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Mensen die dit jaar een griepprik halen, krijgen soms toch nog griep. Ook hier is slaap weer belangrijk: je bouwt twee keer zoveel antistoffen op na een prik als je goed geslapen hebt vergeleken met een nachtbraker. Een laatste tip die ik toepas: niet snuiten, maar snotten. Als je hard snuit, zet je druk op je holtes en pers je slijm terug de neusholtes in en krijg je een holte-ontsteking. Dus, het klinkt onsmakelijk maar snuif je snot in en snuit het er niet (hard)uit!”

Een meditatiemomentje en paprika – Huisarts Rutger Verhoeff

Rutger Verhoeff, huisarts en schrijver van onder andere Wat denkt u, dokter? en Lekker beter: “In het griepseizoen is het extra belangrijk om goed te ventileren, zeker in kleine ruimtes. Daarom zet ik in mijn praktijk altijd een raam open. Om te zorgen dat ik genoeg vitamine C binnenkrijg, neem ik elke dag een sinaasappel en een paprika mee naar mijn werk. Zo weet ik zeker dat ik aan mijn dagelijkse portie vitamine C kom en verklein ik de kans op griep. Ook eet ik genoeg groente die rijk zijn aan vitamine C, zoals bloemkool en spruitjes.”

“In een huisartsenpraktijk wordt natuurlijk veel gehoest en gesnotterd, daarom desinfecteer ik alles wat aangeraakt wordt regelmatig. Van de muis van mijn computer tot mijn stethoscoop. Mensen in mijn omgeving adviseer ik altijd om te hoesten in hun elleboog en niet in hun hand. Dat je weerstand minder wordt door slecht slapen en veel stress, is iets om rekening mee te houden als je griep wilt voorkomen. Ik ga op tijd slapen en zorg gedurende de dag voor een meditatiemomentje. Dit is een moment om op te laden, even helemaal niets te doen en erbij stil te staan wat vandaag energie geeft en vreet. In een tijd waarin we allemaal heel hard werken en doorrazen, zijn deze rustmomenten ontzettend belangrijk.”

Niet te steriel en een gezonde leefstijl – Huisarts Tamara de Weijer

Tamara de Weijer, huisarts en schrijver van onder andere Eet beter in 28 dagen met huisarts Tamara de Weijer: “Griep is natuurlijk nooit helemaal te voorkomen. Maar ik ben de afgelopen tien jaar nauwelijks ziek geweest, ondanks dat ik vrijwel dagelijks in contact kom met zieke kinderen en volwassenen. Ik vermoed dat mijn leefstijl daar een belangrijke rol in heeft, omdat het in de basis goed is. Ik eet voornamelijk gezond en gevarieerd, met veel groenten, fruit, noten en zaden. Ik beweeg veel en doe regelmatig aan yoga. Ook slaap ik goed en voldoende, drink weinig alcohol, rook niet en gebruik geen drugs. Qua leefstijl kun je volgens mij niet veel meer doen om griep te voorkomen.”

“Wat waarschijnlijk ook helpt is dat ons huis niet zo steriel is. We hebben een stokoude kat van 18 jaar rondbanjeren, eten soms iets van de vloer en gebruiken (tenzij het echt nodig is) geen zeep om onze handen te wassen. Uit onderzoeken weten we dat dit bijdraagt aan een betere huid- en darmflora, beiden ongelofelijk belangrijk in het onderhouden van je immuunsysteem. Bewijs dat bovenstaande ervoor zorgt dat ik zelden ziek word, heb ik niet. Maar ik ben ervan overtuigd dat het absoluut bij draagt aan een betere afweer.”

Veel vitamine C en geen handen schudden – Homeopathisch arts Metta Hofstra

Metta Hofstra, homeopathisch arts: “Om griep te voorkomen moet je rekening houden met twee kanten van het probleem. Aan de ene kant: hoe maak ik mezelf weerbaarder tegen griep? En aan de andere kant: hoe zorg ik ervoor dat ik zo min mogelijk mensen met griep tegenkom, of wanneer ik ze tegenkom, dat ik hun griepvirus niet overneem? Om mezelf weerbaarder te maken slik ik zo lang de R in de maand zit iedere dag 1000mg vitamine C. Als er veel grieppatiënten in de buurt zijn, voeg ik daar een middel met Echinacea purpura (rode zonnehoed) aan toe. En mocht ik dan toch het gevoel hebben dat ik ziek word, dan gebruik ik ook homeopathische druppels tegen griep en verkoudheid.”

“Omdat ik het liefst niet in aanraking kom met het virus, probeer ik het langdurig verblijven in ruimtes met veel mensen te vermijden. Ik ga niet op bezoek bij mensen die zeggen dat ze grieperig zijn. Als ik daar niet onderuit kan, schud ik liever geen handen en blijf ik niet langer dan een kwartier. Maar ja, uiteindelijk hoeft er maar één iemand te zijn die per ongeluk hoest terwijl je met hem staat te praten en je gaat toch voor de bijl.”