De zomer is Heel Veel Van Alles. De zon straalt in volle kracht. Er is volop daglicht. Het zomerfruit rolt in kilo’s naar je toe. Net als de sla, tomaten en paprika. En juist dan word jij ziek. Hoogzomer en toch een slechte weerstand. Hoe kan dat? En hoe voorkom je dat?

Ziektes worden uitgelokt door virussen en bacteriën, maar dat lukt ze alleen als ons immuunsysteem verlaagd is. We worden dus ziek als ons immuunsysteem al die ellendelingen niet kan verslaan.

Een goede weerstand is dus het fundament van je gezondheid. Maar weerstand, komaan, dat is toch vooral in het najaar een issue? Het klopt dat het najaar berucht is als het aankomt op griep en verkoudheid. Als de ramen potdicht zitten, de lucht vochtig is en we op een kluitje zitten, zijn dit de ideale omstandigheden voor een griepvirus om zich snel te vermenigvuldigen en een slachtoffer uit te kiezen.

Zomergriep, blauwalgen en herpes

Maar ook al zijn wij mensen in de zomer veel buiten, wil dat niet zeggen dat bacteriën en virussen ook aan het strand liggen uit te rusten. Integendeel; zij zijn net zo actief als altijd. Buikgriep is om die reden een typische zomerkwaal. Deze zomergriep zorgt voor buikpijn, diarree en hoofdpijn en wordt meestal veroorzaakt door het entero, rota- of norovirus.
Blauwalgen zijn bacteriën die, als je ze via het zwemmen binnenkrijgt, je goed ziek kunnen maken. Natuurlijk is ook in de zomer het herpesvirus (koortslip) overal aanwezig – zeker als je een zomerliefde tegen het lijf loopt, heb je kans dit via het zoenen op te lopen. En over liefde gesproken: veel soa’s worden ook veroorzaakt door een virus of bacterie.
Voor soa’s geldt natuurlijk maar een sluitende waarschuwing: houd ze buiten de deur! Vrij altijd met een condoom als je een nieuwe vlam aan de haak slaat. Maar voor al die andere virussen en bacteriën kom je een heel eind met een immuunsysteem dat je tot de tanden toe wapent. Succes!

Waarom worden we ziek in de zomer?

1. Meer slaapgebrek in de zomer

Juist in de zomer slapen veel mensen slecht. Helemaal als de nachten snikheet zijn of als je partner ligt te snurken omdat hij te veel biertjes op het terras dronk. Ook start de aanmaak van melatonine in de zomer later, waardoor je je minder snel moe voelt en slechter inslaapt. Niet handig als je wel gewoon moet werken en ’s ochtends op tijd op moet staan. Het gevolg is slaapgebrek en dat ondermijnt je immuunsysteem. De slaap is namelijk een periode van herstel, zowel lichamelijk als psychisch. Goede slaap is de eerste voorwaarde voor een sterke weerstand. Dus hoe heet de nachten ook zijn, hoe mooi de lange avonden op het terras en hoe spannend die detective op televisie: probeer toch te zorgen voor goede slaap!

2. Meer stress in de zomer

Stress heeft een groot onderdrukkend effect op je immuunsysteem. Als je stress ervaart, schakelt je lichaam over naar een vecht – en vluchttoestand omdat je jezelf in veiligheid wilt brengen. Je maakt een grote hoeveelheid cortisol aan die ervoor zorgt dat je immuunsysteem wordt onderdrukt.

Maar hoe kun je nu gestrest zijn in het cocktailseizoen? Sorry, juist in de zomer kan de stress toeslaan. Hitte en zonnebrand lokken een directe stressreactie uit; je lichaam voelt zich bedreigd. Veel mensen die werken, ervaren ook veel stress in de zomer. Zij moeten voor hun vakantie veel werk afronden om weg te ‘kunnen’. Daar voel je de eerste vrije dagen lichamelijke en psychische de gevolgen van. Vakantie geeft tot slot emotionele stress omdat het leuk ‘moet’ zijn. Ook ben je constant alert, soms omdat alles nieuws is, of gewoon omdat je de hele tijd moet opletten omdat je met je kinderen bij de zee zit. Controle houden, de hele tijd opletten en veel moeten van jezelf: het geeft stress.

Minder stress? Laat los, daar is die zomer en die vakantie voor. En doe dat vooral letterlijk als het op social media aankomt: laat die smartphone helemaal los. Je hoeft niet die berg op, je mag ook bij je tent blijven zitten. Zoek naar schaduw, rust en ontspanning.

3. We eten minder goed als het warm is

Goede voeding helpt bij een betere weerstand – dat weten we allemaal. Maar dan moet je wel eten! Als de temperatuur stijgt, hebben veel mensen minder honger. Zij zullen slechter eten, maar wel meer alcohol drinken en ’s avonds alsnog wat snacken als het minder warm wordt. Niet doen; ook in dit seizoen eist je lichaam alle belangrijke voedingsstoffen.

Zorg dus voor verse, gevarieerde ontbijtjes, lunches en avondeten. En geniet van het zomerfruit en alle groentes die vers van het land komen. Salades zijn het perfecte gerecht voor een zomerse dag. Het liefst met groentes en peulvruchten. Goede keukens om met warm weer inspiratie uit te halen, is de Aziatische keuken. Die biedt veel lichte gerechten met zomerse ingrediënten zoals kokos, citroen en gember.

Waar is je melatonine in de zomer? Dat lees je hier.